ورود به سایت

ایمیل
رمز عبور
کد امنیتی بالا :

تبلیغات

 فروش خودرو صفرکیلومتر 

بهترین انتخاب خودرو

مشاوره خریدی مطمئن

اخبار روز خودرو

مقالات روز خودرو

عضویت در خبرنامه

ایمیل
کد امنیتی بالا :

مالیات خودرو

10 / 10
از 1 کاربر
 

خودرو

مالیات خودرو 

بعد از کشمکش های بسیاری که چندین سال  بین دفترخانه ها و ناجا جهت هزینه ی انتقال مالکیت خودرو بود بلاخره در بهمن ماه سال 1400 این دعوا پایان یافت و انتقال خودرو تنها توسط وکالت کاری (تعویض پلاک ) بدون نیاز به ثبت سند در دفترخانه ها به انجام میرسید ،از آنجایی که این کار با هدف کم کردن هزینه های نقل انتقال خودرو صورت گرفت اما در فروردین ماه سال 1401 طی اخباری از انتقال مالکیت خودرو با پرداخت هرینه ی مالیات به ناجا اکثر افراد را شوکه کرد !
این مسئله در تعطیلات عید تصویب شد و شامل تمامی خودرو های فروخته شده از قبل از این تاریخ و ما بعد میشد .
همین قضیه باعث شد  تا برای مالک خودرو و خریدار اختلاف هایی به وجود بیاید و هیچ کدام از طرفین حاضر به پرداخت این هزینه نمیشدند ،سپس خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مالیات فروش بر عهده ی فروشنده میباشد اما این خبر از طرف اتحادیه نمایشگاه داران تهران تایید نشد و فروشندگان خودروهای صفر کیلومتر این هزینه را به عهده ی خریدار واگذار کردند و موظف بودن قبل از انجام معامله این مورد را به خریداران اطلاع بدهند،در این بین بعضی افراد با بالابردن قیمت پایه ی خودرو این را مطرح میکردند که هزینه ی مالیات برعهده ی فروشنده میباشد .
البته این مسئله در مورد خودروهای کارکرده با توافق طرفین انجام میگیرد .
در ادامه شرکت خرم گستر ساعی برای راهنمایی بیشتر شما عزیزان از مبلغ مالیات تعویض پلاک خودروهای مدل1401 و ماقبل فایل pdf زیر را منتشر کرده است .
بر روی عبارت قرمز رنگ زیر کلیک کنید .

◊ دانلود فایل pdf مالیات خودروها سال 1401


پرداخت مالیات نقل و انتقال ماشین بر عهده خریدار است یا فروشنده؟

تا چندی پیش، زمان پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پس از تعویض پلاک بود. این موضوع به نوعی موجب اختیاری شدن پرداخت این هزینه شده بود؛ اما، همه‌ی این قوانین تغییرات ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به قبل داشته است! در حال حاضر، زمان پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از تعویض پلاک است. در واقع شما برای داشتن مجوز انتقال مالکیت ماشین باید حتما این مالیات را از قبل پرداخت کرده باشید.

تا زمانی که اختیار در کار بود، پرسش وجود نداشت؛ اما، از زمانی که اجبار در کار است، یک پرسش مهم وجود دارد: پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده‌ی کیست؟ حتما می‌توانید حدس بزنید که چرا این پرسش وجود دارد؛ چون، هیچکس پرداخت پول را دوست ندارد! در نتیجه، ما در این مطلب پاسخ این پرسش مهم را خواهیم داد تا شما را درمورد این دغدغه آگاه کنیم.

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

خوب است بدانید، هر چیزی که خرید و فروش می‌شود، باید مالیاتش به دولت پرداخت شود؛ بنابراین، هنگامی که خودرویی خرید و فروش می‌شود، باید مالیاتش به دولت پرداخت شود. شاید بگویید من نمی‌پردازم!

باید بگوییم که موضوع به این راحتی‌ها نیست! در ادامه، ضرورت پرداخت مالیات نقل و انتقال ماشین را شرح می‌دهیم؛ بنابراین، همراه ما بمانید.

ضرورت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

هنگامی که قصد خرید و فروش خودرویی را داشته باشید، باید مراحل تعویض پلاک را انجام دهید. شما باید برای جلوگیری از مشکلات متعدد، پلاک فروشنده یا مالک قبلی را فک کنید و پلاک خریدار یا مالک جدید را نصب کنید؛ اما، باید بدانید که این فرآیند یک پیش‌نیاز مهم دارد: شما باید مالیات نقل و انتقال خودرو را بپردازید تا امکان دریافت نوبت تعویض پلاک را داشته باشید.

با توجه به این موارد، استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برای ایجاد امکان تعویض پلاک به‌هنگام خرید و فروش خودرو ضرورتی است که اهمیت فراوانی دارد. اکنون، شاید بپرسید که مگر این هزینه چقدر است که بحث سر نپرداختن آن زیاد است؟

در ادامه، نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو را بیان می‌کنیم تا بتوانید مبلغ مالیات نقل و انتقال ماشین‌تان را محاسبه کنید.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه است؟

مالیات نقل و انتقال خودرو بر اساس دو معیار محاسبه می‌شود. این دو معیار به صورت همزمان بر روی محاسبه این هزینه تأثیرگذارند:

  • نوع خودرو
  • سال تولید خودرو

نوع خودرو

هر چه خودرو باارزش‌تر باشد، مالیات نقل و انتقال خودرو بیشتر است؛ بنابراین، نوع خودرو بر مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو تأثیرگذار است. در نتیجه، ...

  • مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی معادل 1% ارزش روز خودرو (مطابق با قیمت سازنده) است.
  • مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی معادل ۲% ارزش روز خودرو (مطابق با قیمت واردکننده) است.

سال تولید خودرو

هر چه خودرو جدیدتر باشد، مالیات نقل و انتقال خودرو بیشتر است؛ بنابراین، سال تولید خودرو بر مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو تأثیرگذار است. در نتیجه، ...

سال تولید خودرو

خودرو داخلی

خودرو خارجی

از صفر تا یک سال پس از زمان تولید

۱٪ ارزش روز خودرو

۲٪ ارزش روز خودرو

از یک سال تا شش سال پس از تولید

٪۰.۹ تا ٪۰.۵ ارزش روز خودرو

٪۱.۸ تا ٪۱ ارزش روز خودرو

از شش سال به بعد پس از زمان تولید

٪۰.۴ ارزش روز خودرو

٪۰.۸ ارزش روز خودرو

استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده‌ی کیست؟

پیش از هر چیز باید بدانید که مالیات نقل و انتقال یک ماشین جدید داخلی با ارزش ۳۰۰ میلیون تومان حدود ۳ میلیون تومان است، در حالی که همین مالیات برای یک ماشین جدید خارجی با ارزش ۳۰۰ میلیون تومان، حدود ۶ میلیون تومان است. می‌دانیم که این اعداد کم نیست؛ بنابراین، اغلب اوقات پرداخت این مبالغ برای خریدار و فروشنده (حقیقی یا حقوقی) آزاردهنده است. در نتیجه، هر دو به دنبال پاسخ این پرسش‌اند که پرداخت این مبالغ بر عهده‌ی کیست؟ چون، هیچکس دوست ندارد که پول بیشتری را به‌هنگام معامله بپردازد!

پرداخت مالیات خرید و فروش خودرو طبق قوانین حال حاضر، بر عهده‌ی فروشنده (حقیقی یا حقوقی) است؛ بنابراین، اگر به هر صورت پرداخت مالیات نقل و انتقال ماشین انجام نشود، فروشنده بدهکار مالیاتی به دولت خواهد بود؛ بنابراین، ممنوع‌الخروج می‌شود. اکنون، شاید بپرسید که منظور از فروشنده‌ی حقیقی و فروشنده‌ی حقوقی چیست؟ در ادامه، توضیح خواهیم داد.

نکته: درست است که پرداخت مالیات نقل و انتقال طبق قوانین حال حاضر بر عهده‌ی فروشنده است؛ اما، امکان توافق میان خریدار و فروشنده وجود دارد. لازم به ذکر است که اگر توافقی میان خریدار و فروشنده وجود دارد، بهتر است کتبی باشد که سندیت قانونی داشته باشد.

فروشنده‌ی حقیقی و فروشنده‌ی حقوقی کیست؟

اگر ماشین شما صفر باشد، پرداخت مالیات بر عهده‌ی سازنده یا واردکننده است که فروشنده‌ی حقوقی به حساب می‌اید؛ اما، اگر ماشین شما کارکرده باشد، پرداخت مالیات بر عهده‌ی فروشنده‌ی حقیقی است. اما، حتما برای فروشنده سوال پیش می‌آید که چطور باید این مبلغ را بپردازید؟ و آیا پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو ضروری است؟

در ادامه، روش‌های استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو آورده شده است؛ کافیست، آنها را دنبال کنید تا از مشکلات احتمالی عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو جلوگیری کنید.

روش‌های استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو کدامند؟

تمام روش‌های استعلام مالیات نقل و انتقال ماشین به صورت آنلاین‌اند؛ کافیست، شما بهترین روش را از میان روش‌های موجود انتخاب کنید.

استعلام مالیات خودرو با سامانه‌های استعلام و پرداخت

سامانه‌های استعلام و پرداخت، خدمات مورد نیاز شما را در حوزه‌ی استعلام و پرداخت به صورت آنلاین ارائه می‌دهند تا کار شما را راحت کنند. سامانه‌ی قبضینو یک نمونه‌ی جامع از این سامانه‌هاست. این سامانه امکان استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را در کنار سایر خدمات فراهم کرده است تا رضایت شما را به دست آورد؛ کافیست، شماره پلاک را به همراه کد ملی مالک شماره پلاک وارد کنید.

شما می‌توانید مبلغ مالیات نقل و انتقال خود را با جزئیات کامل مشاهده کنید؛ سپس، از طریق لینک نمایش داده شده، به سایت اصلی مالیات مراجعه و مراحل پرداخت را تکمیل کنید. شما با استفاده از این روش از امکان تسویه آنی بهره‌مند می‌شوید؛ در عین حال، نیازی به ثبت‌نام در سایت اصلی ندارید.

استعلام مالیات خودرو با سامانه مالیات خودرو

امکان استعلام و پرداخت مالیات خودرو از طریق سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو به نشانی cartransfer.tax.gov.ir فراهم شده است؛ اما، یک عیب بزرگ در مقایسه با سامانه‌های استعلام و پرداخت مانند قبضینو دارد. شما باید در سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو ثبت‌نام کنید تا امکان استفاده از خدمات آن را داشته باشید.

قبضینو؛ بهترین روش استعلام و پرداخت مالیات خودرو

بهترین روش برای استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو استفاده از قبضینو است؛ چون، مزیت‌های فراوانی دارد که رضایت شما را بیش از پیش به دست می‌آورد. در ادامه، مزیت‌های این سامانه را مشاهده می‌کنید:

  • تسویه‌ی آنی مالیات خودرو
  • نمایش مبلغ به‌روز مالیات خودرو
  • مشاهده جزئیات کامل مالیات خودرو
  • دسترسی به گواهی وصول در بخش سوابق
  • استفاده از سایر خدمات استعلام و پرداخت خودرو
  • و ...

 

 

 

 
 
معرفی به دوستان :
محمد : مالیات خودرو پژو 206 مدل90
1 0
سلام بی زحمت مالیات خودرو پژو 206 مدل90 چقدر هست؟
مدیریت : مالیات خودرو پژو 206 مدل90
1 0
سلام خدمت شما با توجه به تیپ ماشینتون ۲۰۶ تیپ ۱ مبلغ ۵۰۰ هزارتومان ۲۰۶ تیپ ۲ مبلغ ۱/۳۱۰ تومان ۲۰۶ تیپ ۳ مبلغ ۹۰۰ هزارتومان ۲۰۶ تیپ ۴ مبلغ ۶۰۰ هزارتومان ۲۰۶ تیپ ۵ مبلغ ۱/۴۰۰ هزار تومان ۲۰۶ تیپ ۶ اتوماتیک مبلغ ۱/۲۰۰ هزار تومان
احد رضایی : مالیات سوزوکی مدل 99
1 0
سلام مالیات سوزوکی مدل 99 چقدر هست؟ تشکر
مدیریت : مالیات سوزوکی
1 0
با سلام بسته به نوع خودروی شما از ۳ میلیون شروع و تا ۷ میلیون میباشد .
احسان : مالیات خودرو صفر
2 0
مالیات خودرو صفر با خریداره یا فروشنده؟
عنوان :
نام شما :
ایمیل :

مقالات مشابه

  همه چیز در مورد خودروهای سند رهنی به خرم گستر ساعی خوش آمدین ، جهت دریافت قیمت روز محصولات با موعد تحویل فوری و به روز در رنگ بندی های متنوع با شماره های 02166090697 و 02166090695 در تماس باشید . در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های خودروهای سند رهنی و مزایا و معایب آنها و چگونگی ف ...
  برای تعویض پلاک خودرو چه مدارکی لازم است؟ به خرم گستر ساعی خوش آمدین ، جهت دریافت قیمت روز محصولات با موعد تحویل فوری و به روز در رنگ بندی های متنوع با شماره های 02166090697 و 02166090695 در تماس باشید . برای تعویض پلاک خودرو باید مراحلی را طی کرد تا به کمک آن‌ها بتوان کار خود را به ...
  راهنمای ثبت نام و پیگیری کارت سوخت به خرم گستر ساعی خوش آمدین ، جهت دریافت قیمت روز محصولات با موعد تحویل فوری و به روز در رنگ بندی های متنوع با شماره های 02166090697 و 02166090695 در تماس باشید . ‹کارت سوخت براساس شماره شناسایی یا همان VIN وسیله نقلیه صادر می‌شود ن ...
  در صورت عدم تعویض پلاک خودرو توسط خریدار خودرو چه کنیم؟ به خرم گستر ساعی خوش آمدین ، جهت دریافت قیمت روز محصولات با موعد تحویل فوری و به روز در رنگ بندی های متنوع با شماره های 02166090697 و 02166090695 در تماس باشید . در شرایط و قوانین جدید پلاک یکی از مشکلاتی که برخی از فروشندگان خودرو ...
  مدارک و شرایط لازم برای دریافت پلاک مفقودی یا سرقتی فروش خودرو، سرهنگ سعید روحی، معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا با اعلام این موضوع که حضور مالک یا نماینده قانونی او در مرکز تعویض پلاک الزامی است، گفت: مالک باید حتما سند مالکیت و کارت خودرو را به همراه داشته باشد. معاون ...
  12 نکته کلیدی در هنگام خرید خودرو دست دوم اگر به دنبال خرید خودرو دست دوم در بازار فروش خودرو هستین با فروش خودرو همراه باشد و به 12 نکته ساده اما مهم در هنگام خرید خودروی دست دوم توجه نمائید که به صورت خلاصه به 12 مورد از مهم ترین آنها اشاره می کنیم: - بررسی کنید که خودرو مشکل سند نداشت ...
  قبل از خرید خودروهای چینی حتما بخوانید به خرم گستر ساعی خوش آمدین ، جهت دریافت قیمت روز محصولات با موعد تحویل فوری و به روز در رنگ بندی های متنوع با شماره های 02166090697 و 02166090695 در تماس باشید . فروش خودرو ،خودروسازان چینی به خوبی تبلیغات و معرفی محصولات خود را یاد گرفته اند، آن ها ...
Tag مالیات خودرو مالیات نقل و انتقال خودرو عوارض نقل وانتقال خودرو مالیات خودروهای پژو مالیات نقل و انتقال سمند مالیات نقل و انتقال هایما مالیات نقل و انتقال نیسان مالیات نقل و انتقال 207 مالیات نقل و انتقال رانا مالیات نقل و انتقال جک مالیات نقل و انتقال 206 مالیات خودرو سال 1401 مالیات خودروهای صفر مالیات خودروهای مدل1401 هزینه ی نقل و انتقال خودرو هزینه ی تعویض پلاک سال 1401 هزینه ی مالیات خودرو مالیات انواع خودرو عوارض سالیانه خودرو عوارض خودروهای مدل1401 همه چیز در مورد مالیات خودرو مالیات دفتر خانه برای خودرو مالیات ماشین های صفر مالیات ماشین های ایران خودرو مالیات ماشین های سایپا مالیات ماشین های بهمن خودرو مبلغ مالیات خودرو سال 1401 مالیات خودرو با فروشنده یا خریدار مالیات ماشین سال 1400 مالیات نقل و انتقال با فروشنده هست یا خریدار قیمت مالیات خودرو های صفر کیلومتر درصد مالیات خودروهای مدل1401 درصد مالیات خودروهای 1402 میزان درصد مالیات ماشین های کارکرده مالیات خودروهای جدید