ورود به سایت

ایمیل
رمز عبور
کد امنیتی بالا :

تبلیغات

 فروش خودرو صفرکیلومتر 

بهترین انتخاب خودرو

مشاوره خریدی مطمئن

اخبار روز خودرو

مقالات روز خودرو

عضویت در خبرنامه

ایمیل
کد امنیتی بالا :

جریمه پرداخت نکردن عوارض آزاد راه ها !

10 / 10
از 1 کاربر
 

خودرو

جریمه پرداخت نکردن عوارض آزاد راه ها !

همان‌طور که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اید و در جریان تغییرات انجام شده در پرداخت عوارض آزادراه‌ها هستید، 4 آزادراه اصلی کشور به پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز شده‌اند که با توجه به ابهامات مختلف در مورد این اتفاق، مسئولین این امر در مصاحبه‌ای جزئیات بیشتری از آن را مشخص کردند که از جمله آنها می‌توان به جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه‌ها است که در این مصاحبه اعلام شده است.

عوارض راه ها

سید حسین میرشفیع – معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مصاحبه‌ای گفت: از 28 اسفندماه سال گذشته عوارض آزادراه‌ها در 4 آزادراه تهران – ساوه، قزوین – زنجان، کرج – قزوین، تهران – قم به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد. در این چهار آزادراه، عملا پلاک خودروها توسط دوربین‌های تعبیه شده خوانده می‌شود و راننده بایستی طبق مقررات اعلامی اقدام به پرداخت نماید.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون جریمه احتمالی عدم پرداخت عوارض این 4 آزادراه در روزهای گذشته گفت: ما به رانندگانی که در 4 آزادراه تردد داشتند تا 24 فروردین 98 فرصت دادیم تا با پرداخت عوارض مربوطه، جریمه نشوند ولی در صورتی که راننده‌ای تا فرصت داده شده اقدام به پرداخت عوارض نکند با جریمه 30 هزار تومانی روبرو خواهند شد.

طبق گفته‌های میرشفیع آن دسته از رانندگانی که توانایی کار با اپلیکیشن‌های پرداخت عوارض ندارند می‌توانند از دستگاه پوز تعبیه شده در مجتمع‌های بین راهی استفاده کنند و عوارض مربوطه را پرداخت نمایند. البته گفتنی است که با توجه به هدف اصلی برداشته شدن کیوسک‌های پرداخت عوارض آزادراه‌ها که همان رفع مشکلات ترافیکی موجود در آن‌هاست، عملا امکان نصب دستگاه‌های پوز برای پرداخت عوارض در آنها وجود ندارد و رانندگان باید از راه‌های اعلامی برای پرداخت عوارض آزادراه‌ها استفاده نمایند.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به سوالی پیرامون مشکلات مربوط به عدم ثبت درست شماره تلفن مالکان خودرو در سامانه پلیس گفت: در اپلیکیشن‌های مربوطه امکان استعلام بدهی خودرو برای مالکان خودروها فراهم شده است و مردم می‌توانند از طریق پلاک خودرو نیز اقدام به استعلام نموده و به راحتی پرداخت نمایند. همچنین مردم می‌توانند با استفاده از پلاک گفته شده به راحتی کیف خود را شارژ کرده و در ترددهای بعدی از آن استفاده کنند.

میرشفیع در پاسخ به این سوال که آیا فرصت پرداخت عوارض آزادراه‌ها برای همیشه با این بازه طولانی خواهد بود یا خیر، گفت: در حال حاضر مالکان خودروهای دارای بدهی می‌توانند تا تاریخ 24 فروردین اقدام به پرداخت نمایند ولی بعد از این تاریخ، مهلت پرداخت 48 ساعته خواهد شد. همه خودروهای دارای بدهی صرفا در این مدت امکان پرداخت خواهند داشت و بعد از آن با جریمه 30 هزار تومانی روبرو خواهند شد.

وی در پایان گفت: آن دسته از افرادی که به دنبال راهنمای کامل پرداخت عوارض آزادراه‌ها هستند می‌توانند به AANIRO.IR مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را مشاهده نمایند. همچنین دیگر نیاز به خرید تگ بانک مسکن نیست و پرداخت عوارض الکترونیکی جوابگوی این موضوع خواهد بود.

♦ در سال ۱۴۰۲ تغییرات متعددی نسبت به آغاز اجرایی شدن این طرح ایجاد شده است. اکنون، با گذشت چندین سال از آغاز فرایند جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراه‌ها همچنان بحث‌های فراوانی بر سر نحوه جریمه وجود دارد. آنچه در عمل رخ می‌دهد، جریمه‌ی ثابت است که برای سواری، وانت، کامیونت و مینی‌بوس ۴۲ هزار تومان، اتوبوس و کامیون دو محور ۵۲ هزار تومان و برای کامیون سه‌محور، تریلی و نفت‌کش ۹۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ اما، همانند سال 1398 امکان پلکانی شدن جریمه است.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که فعلاً تغییراتی از جریمه ثابت به جریمه پلکانی رخ نداده است؛ اما، اگر اجرایی شود، هر چه زمان بیشتری از عدم پرداخت عوارض بگذرد، جریمه بیشتر و بیشتر خواهد شد!

راهنمای جامع عوارض آزادراهی

اگر دست‌کم یک بار مسیرتان به آزادراه‌های کشور افتاده باشد، می‌دانید که مبلغی با عنوان عوارض آزادراه از همه‌ی وسایل نقلیه اخذ می‌شود که تعیین آن معیارهای متفاوتی مانند مسافت، موقعیت و ... دارد. در ضمن، این مبلغ مهلتی برای استعلام و پرداخت دارد که اگر عبور کند با جریمه همراه می‌شود. اکنون، حتما کنجکاو هستید تا اطلاعات خود را در مورد عوارض آزادراهی تکمیل کنید؛ کافیست، با ما تا انتهای این راهنمای جامع عوارض آزادراهی همراه باشید.

عوارض آزادراهی؛ از گذشته تا کنون

عوارض آزادراه نوعی مالیات است که مردم باید حین عبور و مرور از آزادراه‌های کشور به دولت بپردازند. این مبلغ در حفظ و نگهداری آزادراه‌ها همچنین ساخت آزادراه‌های جدید به کار گرفته می‌شود.

تا چندی پیش، تنها روش پرداخت مالیات آزادراه به صورت حضوری بود؛ اما، در حال حاضر، روش پرداخت مالیات آزادراه به صورت غیرحضوری است.

  • پرداخت عوارض آزادراهی حضوری: این نوع از پرداخت عوارض آزادراه به معنای پرداخت مبلغ عوارض در محل عوارضی با پول نقد یا با کارت بانک است. در حقیقت، شما که در وسیله‌ی نقلیه‌تان هستید، پول نقد یا کارت بانک را آماده می‌کنید؛ سپس، به محض رسیدن به باجه‌ی پرداخت پول نقد یا کارت بانک را به متصدی عوارضی تحویل می‌دهید. شما باید رسید پرداخت خود را از متصدی عوارضی دریافت کنید. حتما مدتی رسید مذکور را نگهداری کنید تا اگر جریمه عدم پرداخت شدید، مدرکی برای اثبات خود داشته باشید.
  • پرداخت عوارض آزادراهی غیرحضوری (الکترونیکی): این نوع از پرداخت عوارض آزادراه به معنای پرداخت مبلغ عوارض خارج از محل عوارضی به کمک رمز دوم (پویا یا ایستا) در سامانه‌های استعلام و پرداخت است. در واقع، شما نیازی به ایستادن در محل عوارضی ندارید؛ بلکه، می‌توانید با سرعت از آن عبور کنید. شما باید در مهلت مشخص پس از عبور از عوارضی نسبت به پرداخت اقدام کنید تا جریمه نشوید.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که پرداخت عوارض آزادراهی به صورت غیرحضوری از ۲ روش اتوماتیک و غیراتوماتیک امکان‌پذیر است. روش اتوماتیک با استفاده از روش بانک مسکن و روش غیراتوماتیک با استفاده از روش سامانه‌های استعلام و پرداخت مانند قبضینو است که در ادامه بیش از پیش معرفی و بررسی می‌شوند.

نرخ عوارض آزادراه‌های کشور

نرخ عوارض آزادراه‌های کشور در هر آزادراه متفاوت است؛ چون، تعیین آن معیارهای متنوعی همچون مسافت، موقعیت و ... دارد؛ بنابراین، ما نرخ عوارض تعدادی از آزادراه‌های کشور برای انواع وسیله نقلیه را آورده‌ایم.

خوب است بدانید که آزادراه‌های تهران-قم، کرج-قزوین، قزوین-زنجان، تهران-ساوه، ارومیه-تبریز، رجایی-بندرعباس، همت-کرج، کاشان-اصفهان، تبریز-سهند، قزوین-رشت، قم-کاشان، شرق سپاهان، باغچه مشهد و پردیس امکان استعلام و پرداخت به صورت غیرحضوری از روش اتوماتیک و غیراتوماتیک را دارند.

نام آزادراه

قیمت عوارض برای یک رفت یا برگشت

 

نوع وسیله نقلیه

سواری

وانت

مینی‌بوس

کامیونت

اتوبوس

کامیون

تهران-قم

۱.۲۰۰

۱.۲۰۰

۲.۴۰۰

۲.۴۰۰

۳.۶۰۰

۳.۶۰۰

کرج-قزوین

۱.۲۰۰

۱.۲۰۰

۲.۴۰۰

۲.۴۰۰

۳.۶۰۰

۳.۶۰۰

قزوین-زنجان

۳.۸۵۰

۶.۶۰۰

۶.۶۰۰

۹.۳۵۰

۹.۹۰۰

۹.۹۰۰

تهران-ساوه

۴.۴۰۰

۶.۶۰۰

۶.۶۰۰

۷.۷۰۰

۹.۹۰۰

۹.۹۰۰

ارومیه-تبریز

۶.۵۰۰

۷.۵۰۰

۷.۵۰۰

۱۳.۰۰۰

۱۵.۰۰۰

۱۵.۰۰۰

رجایی-بندرعباس

۱.۲۰۰

۱.۲۰۰

۲.۴۰۰

۲.۴۰۰

۳.۶۰۰

۳.۶۰۰

همت-کرج

۶.۰۰۰

۶.۰۰۰

۶.۰۰۰

۶.۰۰۰

۸.۰۰۰

۸.۰۰۰

کاشان-اصفهان

۹.۰۰۰

۱۰.۰۰۰

۸.۰۰۰

۱۰.۰۰۰

۱۲.۰۰۰

۱۲.۰۰۰

تبریز-سهند

۳.۰۰۰

۴.۰۰۰

۴.۰۰۰

۵.۰۰۰

۵.۰۰۰

۶.۰۰۰

قزوین-رشت

۹.۰۰۰

۱۲.۰۰۰

۱۱.۰۰۰

۱۵.۰۰۰

۱۶.۰۰۰

-

قم-کاشان

۵.۰۰۰

۶.۰۰۰

۵.۰۰۰

۶.۰۰۰

۶.۰۰۰

-

پردیس

۶۰۰

۷۰۰

۶۰۰

۱.۱۰۰

۱.۱۰۰

۱.۱۰۰

نکته: هر مبلغ تنها برای یک بار رفت یا یک بار برگشت در مسیرهای مذکور است؛ بنابراین، نرخ رفت و برگشت دوبرابرِ مبالغ نوشته شده است.

مهلت پرداخت عوارض آزادراه‌های کشور

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، عبور و مرور در برخی از آزادراه‌های کشور نیاز به پرداخت عوارض دارد. این عوارض باید به صورت حضوری یا به صورت غیرحضوری پرداخت شود.

اگر پرداختتان را به صورت غیرحضوری انجام می‌دهید، باید بدانید که یک مهلت ۱۵ روزه برای پرداخت عوارض آزادراه دارید که یک بار ۲۴ ساعت پس از عبور از عوارضی و یک بار ۴۸ ساعت پس از عبور از عوارضی به کمک پیامک یادآوری می‌شود. در نهایت، اگر شما پس از گذشت مهلت ۱۵ روزه از زمان صدور قبض عوارض آزادراه نسبت به پرداخت آن اقدام نکنید، جریمه می‌شوید.

نحوه پرداخت عوارض آزادراهی

حتما الان می‌خواهید بدانید که چگونه باید عوارض آزادراهی را پیش از اتمام مهلت ۱۵ روزه استعلام و پرداخت کنید. ما در ادامه روش‌های استعلام و پرداخت عوارض آزادراه را معرفی و بررسی کرده‌ایم تا شما را از جریمه‌ی آن نجات دهیم؛ بنابراین، همراه ما باشید.

پرداخت عوارض آزادراهی با قبضینو

شما برای استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی با جزئیات در قبضینو تنها به شماره پلاک نیاز دارید؛ بنابراین، دغدغه‌ی پیدا کردن شناسه قبض و پرداخت را ندارید.

در ضمن، فقط باید یک بار شماره پلاک خود را وارد کنید سپس آن را ذخیره و نام‌گذاری کنید تا در مراجعات بعدی تنها با یک اشاره جزئیات به‌روز عوارض خود را مشاهده کنید. شما می‌توانید پس از پرداخت عوارض آزادراه با مراجعه به بخش سوابق در پروفایل کاربری رسید پرداخت خود را دریافت کنید.

نحوه پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها در قبضینو ساده است. تنها کافیست برای استعلام عوارض شماره پلاک خودرو خود را وارد کنید. سپس می‌توانید جزئیات کامل عوارضی را مشاهده و مبلغ آن را بدون نگرانی بابت جریمه دیرکرد، در کوتاه‌ترین زمان پرداخت و تسویه کنید. به‌علاوه با استفاده از این سامانه جامع از هر اپلیکیشن پرداخت عوارض آزادراه دیگری بی‌نیاز می‌شوید و می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید.

  • تردد از آزادراه‌ بدون نیاز به توقف تا مقصد
  • دریافت رسید پرداخت عوارض آزاد راهی
  • مشاهده جزئیات کامل عوارض آزاد راهی شامل تاریخ عبور از آزاد راه، تاریخ صدور جریمه، مبلغ عوارض و مشاهده عوارض روزانه به صورت جدا
  • پرداخت تجمیعی و یک‌جا عوارضی
  • بدون نیاز به ایستادن در صف‌های طولانی پرداخت
  • مصرف سوخت کمتر
  • استفاده کمتر از ترمز و نهایتا کمک به حفظ بهتر محیط زیست

پرداخت عوارض آزادراهی از طریق بانک مسکن

اگر تمایل به پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی داشته باشید، بانک مسکن امکان پرداخت اتوماتیک با کسر از حساب را فراهم کرده است؛ اما، این روش یک مشکل بزرگ دارد. گاهی پیش می‌آید که شما به صدور قبض عوارض آزادراهی اعتراض داشته باشید، اگر پرداخت به صورت اتوماتیک انجام شده باشد، فرصت اعتراض از شما گرفته می‌شود. در ضمن، استفاده از این روش نیاز به طی مراحل ثبت‌نام دارد؛ چون، دسترسی به حساب بانکی می‌خواهد.

پرداخت عوارض آزادراه از طریق دستگاه خودپرداز و کارت‌خوان

پرداخت مالیات آزادراه از طریق خودپرداز و کارت‌خوان امکان‌پذیر است؛ کافیست، شناسه قبض و شناسه پرداخت قبض عوارض آزادراه را داشته باشید. اگر شناسه قبض و شناسه پرداخت را ندارید، باید از روش‌های جایگزین مانند قبضینو استفاده کنید.

نحوه پرداخت جریمه عوارض آزادراهی

پیش از اینکه نحوه پرداخت جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه را معرفی و بررسی کنیم، باید بدانید که جریمه‌ی مذکور در لیست خلافی شما ثبت می‌شود؛ بنابراین، شما باید به دنبال نحوه پرداخت خلافی باشید.

روش‌های پرداخت خلافی بسیار زیاد است؛ اما، اگر بخواهید روشی را انتخاب کنید که با آن امکان پرداخت عوارضی و جریمه‌اش را به صورت همزمان داشته باشید، پیشنهاد ما قبضینو است.

قبضینو سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت است که امکان پرداخت خلافی خودرو را در کنار عوارض آزادراهی آن فراهم کرده است؛ بنابراین، وارد سایت یا اپلیکیشن قبضینو شوید تا عوارض آزادراهی و جریمه‌اش را پرداخت کنید.

 

 
حسن : راننده
0 0
اگر از چراغ قرمز رد شوید 200000 تومان جریمه می شوید چون جان انسان ها به خطر انتاده و اگر دو برابر شود مشکلی نیست اما و اما جریمه 500 تومانی یا 800 تومانی بزرگ راه ها با کدام منطق و عقل ، در مقایسه با چی وبا چه کشوری با چه شعوری 50 برابر می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عنوان :
نام شما :
ایمیل :

اخبار مشابه

تقلب، فولکس واگن را از ایران دور کرد بسیاری فولکس واگن را به‌عنوان یکی از شرکای اصلی خودروسازی ایران نام می بردند،اما تقلب بزرگ این شرکت آلمانی، حضورش در «جاده مخصوص» را در‌هاله‌ای از ابهام قرار داده است. یک هفته‌ای می‌شود داستان رسوایی و تقلب بزرگ فولکس واگن د ...
باز هم بنزین گران شد + جدول براساس تصمیم جدید مجلس به مصرف‌کنندگان اجازه داده شده تا سقف 180 لیتر در ماه از بنزین تک‌نرخی هزار تومانی استفاده کنند و نرخ بنزین برای مصرف ماهانه از 180 تا تا 220 لیتر 1500 تومان، تا 260 لیتر 1750 تومان و تا 300 لیتر و بیشتر 2000 تومان خواهد بود. قیمت بنزی ...
عوارض و سند زدن یک خودرو چقدر خرج بر میدارد فروش خودرو ، مالک خودرو می تواند با مراجعه به مراکز پلیس +10 و یا از طریق سایت اینترنتی راهور، آخرین مبلغ جریمه ها را درآورد. اگر این رقم بیش از یک میلیون تومان باشد، مالک عزیز باید حضوری به مراکز راهنمایی و رانندگی برود. تعرفه «اجرائیات» 3 ...
حقایقی جالب درباره خودرو که شاید ندانید فروش خودرو ،یکی از اجزا جدایی ناپذیر در سبک زندگی مدرن حال حاضر انسان محسوب می شود. حقایق جالب توجه ای درباره این وسیله نقلیه محبوب وجود دارند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم. بوی خودرو نو بوی خودرو نو که بسیاری از ما به آن علاقمند هستیم ت ...
شرایط فروش هیوندای اکسنت شرکت کرمان موتور  شرکت کرمان موتور، نماینده رسمی هیوندای در ایران، شرایط فروش خودرو هیوندای اکسنت با تخفیف ویژه شهریور ماه 96 را اعلام کرد. در این طرح اکسنت با قیمت نهایی 97 میلیون و 900 هزار تومان، پیش پرداخت 49 میلیون تومانی، سود مشارکت 18 درصد، سود انصراف 15 درصد، ...
پایان آذرماه آخرین فرصت بخشودگی دیرکرد جرائم رانندگی رییس پلیس راهور ناجا گفت: طرح بخشودگی دیرکرد جرایم رانندگی معوق تا پایان سال 95، پایان آذرماه به اتمام می‌رسد. درصورتی که در مهلت مقرر اقدام نکنند، به طور سیستمی جریمه 2 برابری آنها مجددا اعمال می‌شود. سردار تقی مهری افزود: بر اساس ق ...
  سایپا اعلام کرد:فروش محصولات رنو براساس توافق شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد: بعد از اعلام خروج یک طرفه  آمریکا از برجام در تاریخ 18 اردیبهشت، هیچ خودرویی از گروه رنو توسط گروه سایپا پیش فروش نشد وتعهدات موجود مربوط به قبل از این دوره است. شرکت خودروسازی سایپا در واکنش به انتشار گ ...
   تیبا و پژو 405 در صدر لیست مردودی‌ها وانت نیسان، وانت پیکان و پژو آردی مردودی‌های بزرگ تست معاینه فنی هستند و جالب است بدانید مگان بیشترین نمره قبولی را در تست‌های معاینه فنی گرفته است. جالب‌تر اینجاست که ضریب قبولی این خودرو حتی بالاتر از مزدا٣ و کمری است. جزییا ...