ورود به سایت

ایمیل
رمز عبور
کد امنیتی بالا :

تبلیغات

 فروش خودرو صفرکیلومتر 

بهترین انتخاب خودرو

مشاوره خریدی مطمئن

اخبار روز خودرو

مقالات روز خودرو

عضویت در خبرنامه

ایمیل
کد امنیتی بالا :

مقایسه خوردوهای بنزین سوز و گاز سوز

10 / 10
از 1 کاربر
 

خودرو

مقایسه خوردوهای بنزین سوز و گاز سوز

در حالی که دو سوخت اصلی خودرو یعنی بنزین و گاز در بسیاری از خودروها مورد استاده قرار می گیرند و این سوال برای بسیاری به وجود می آید که تفاوت این دو سوخت چه از لحاظ فنی و موتوری و چه از دید اقتصادی و محیط زیست در چیست؟، لذا فروش خودرو سعی بر این کرده است که به تفاوت دو سوخت متداول در کشور یعنی بنزین و CNG از منظرهای مختلف پرداخته و مزایا و معایب هر دو به اختصار ذکر نماید.

مقايسه از نظر زيست محيطي

ترکیبات موجود در گاز باعث می شود که CNG ، گازي به مراتب تميزتر نسبت به سوخت بنزين از نظرآلاينده هاي خروجي اگـزوز بـوده است.  مـيزان آلاينده هاي خروجي از اگزوز که اندازه گيري شده نشان می دهد CNG سوختی به مراتب سالمتر از بنزین است. مقايسه سالمتر بودن گاز CNG نسبت به بنزين از اين ديدگاه حائز اهميت است كه بواسطه حوادث مرگبار به وجود آمده ناشي ازآلودگي، جان انسانهاي زيادي گرفته شده كه ميتوان به عنوان نمونه از حادثه دره ميور بلژيك در سال 1930 نام برد كه بواسطه تجمع آلودگي هاي ناشي ازكارخانجات در يك روز 40 نفر بواسطه آلودگي ناشي از مه شديد كه اين شهر را در بر گرفته بود جان خود را از دست داده و يا در سال 1952 در شهر لندن تجمع آلودگي هاي واقع شده بر روي شهر لندن باعث از دست رفتن جان 4000 نفر گرديد ، اشاره نمود و همين عوامل باعث شد تا توجه جهاني نسبت به سمت حفاظت محيط زيست و مسائل ناشي از جلب شده بر روي شهر لندن باعث از دست رفتن با آلودگي هوا و حفاظت محيط زيست بسته و مقررات خاصي در رابطه با انتشار آلاينده ها به خصوص در زمينه خودروها وضع گردد.

مقايسه از نظر اقتصادي

از آنجا که میزان منابع نفت و همچنین برداشت از منابع نفت بسیار سخت تر می باشد و از آنجا که كشور ما در آينده نزديك ديگر يك كشور نفت خيز نبوده، اما ميزان ذخاير گاز طبيعي در كشور حدود 25 تريليون متر مكعب بوده كه براي مصرف 250 ساله است و از اين نظر مقام دوم ذخاير گازي دنيا را دارا بوده و چون اين گاز را به راحتي قابل پمپاژ كردن است، بنابراين خيلي سريع در اختيار مصرف كننده قرار مي گيرد و احتياج به هزينه حمل و نقل بالايي ندارد.
وجود شبكه عظيم خط لوله گاز طبيعي در اقصي نقاط ايران وجود اين گاز را در همه جا در دسترس قرار داده بنابراين هزينه حمل و نقل اين گاز نيز بشدت كاهش يافته است . همچنين مقايسه قيمت هاي ميانگين CNG و بنزين در بازارهاي جهاني نشان مي دهد كه قيمت يك ليتر بنزين 47 سنت و قيمت معادل گاز CNG اين مقدار سوخت بنزين 10 سنت بوده كه به وضوح نشاني ارزاني سوخت CNG نسبت به سوخت بنزين ميباشد.
 البته بايد به اين نكته توجه داشت كه استفاده از سوخت CNG به جاي بنزين نياز به سرمايه گذاري اوليه بيشتري داشته و هزينه ابعاد هر ايستگاه سوختگيري CNG حدود 8 برابر  هزينه ايجاد يك جايگاه سوختگيري و بنزين بوده كه مطابق با برنامه هاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور قرار بر اين گرفته است كه در پايان سال 84، 300 جايگاه سوختگيري CNG در نقاط مختلف كشور احداث و به بهره برداري برسد كه در اين صورت امكان سوختگيري در سراسر كشور امكان پذير خواهد بود.

مقايسه از نظر فني و موتوري خودروهای گاز سوز و بنزین سوز

در خودروي گازسوز بعلت كاهش قابل ملاحظه رسوبات كربن در منطقه احتراق ، ورودي سوپاپها ، سرپيستونها و شيارهاي رينگها ، امكان گريپاژ كردن قطعات بمراتب كاهش همچنين بعلت كاهش قابل ملاحظه رسوبات كربن و آلاينده هاي خروجي ، روغن موتور و فيلتر آن نسبت به سوخت بنزين تميزتر باقي مانده و زمان تعويض آنها و در نتيجه هزينه عملياتي موتور گاز سوز نيز كاهش مي يابد. ولی از دید فنی خودرویی که از گاز استفاده می کنن با توجه ترکیبات گاز که به نسبت بنزین از خشکی بیشتر و در نتیجه کارکردن سخت تر موتور خودرو می شود، و از آنجا که خودروهای گازسوز از فرآینتد و قطعات بیشتری در موتور خودرو بهره می برند در نتیجه هزینه بالاتر نگهداری را شامل می شوند.

مقایسه از نظر پيمايش خودرو 

براي به كارگيري گاز طبيعي به عنوان سوخت خودرو بايد آن را در جايگاه سوختگيري تا فشار 200 تا 220 بارمتراكم نوده كه در چنين فشاري دانسيته انرژي حجمي گاز طبيعي يك چهارم بنزين بوده و در نتيجه يك خودرو تجهيز شده به سوخت گاز طبيعي فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزين و چهار برابر يك خودرو بنزيني براي همان مسافت نياز به مراجعه به جايگاه سوختگيري دارد و ميتوان نتيجه گرفت كه برد عملياتي خودروهاي با سوخت بنزين به مراتب بيشتر از خودروي با سوخت گاز طبيعي فشرده شده مي باشد. و این روز ها با صف های بلند و گاها ساعتی در شهر های بزرگ خودروهای بنزین سوز در این ضمینه پیشتاز می باشند.

بحث و نتيجه گيري

در حالت كلي هر كدام از دو نوع سيستم سوخت بنزين و CNG داراي مزايا و معايبي بوده كه بايد با در نظر گرفتن اين موارد نسبت به ارجعيت داشتن يكي نسبت به ديگري اقدام كرد كه در زير به پاره اي از اين موارد اشاره شده است.

معايب خودروهای گاز سوز

 
الف- سنگين بودن تجهيزات

ب- گراني تجهيزات مربوطه

ج- طي نمودن مسافت كمتر به ازاء يك بار سوختگيري

د- کاهش قدرت و راندمان موتور

مزاياي خودروهای گاز سوز

الف - به مراتب ارزان بودن سوخت CNG

ب- آلودگي كمتر محيط زيست

ج- افزايش عمر مفيد خودرو

د- تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا ۳۲هزار کیلومتر دوام دارد ولی در موتورهای گازسوز این عدد به ۱۲۰هزار کیلومتر افزایش می‌یابد.

 
معرفی به دوستان :
عرفان : عالی بود
5 1
عالی بود ممنونم خیلی خوب بود سایت خوبی دارین ممنونم
فرزاد اسماعیلی : سوال
2 0
آیا وجود باک ذخیره پرفشار گاز در خودرو حتی به هنگام تصادف‌های شدید نیز ایمن است؟
مدیریت : پاسخ
5 0
گاز cng سال‌ها است که در کشورهایی چون نیوزیلند، ایتالیا، آرژانتین و آمریکا به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام این کشورها آن را ایمن‌تر از بنزین شناخته و اعلام کرده‌اند.و از آنجا که در کپسول های cng نسبت بیشتری از حجم کپسول را هوا تشکیل می دهد و نیز ساختار کپسول های cng در آزمایش های مختلف تست در نتیجه ایمنی بالایی برخوردار می باشند.
الهه باستانی : خودروهای گاز سوز
2 1
یه سوال برام کسی می دونه که با وجود مزایای بسیار استفاده از CNG چرا کشورهای توسعه یافته از آن استفاده نمی‌کنند؟ممنونم دوستان
مدیریت : پاسخ
2 1
اینطور نیست در متن نیز توضیح دادم که تو چندین کشور استفاده می شه و خودروهای بسیاری گاز سوز هستند اما بد نیست بدانیم که CNG در سطح جهان سوخت جدیدی نیست و خودروها از دهه ۱۹۲۰ میلادی تاکنون از این سوخت استفاده کرده‌اند. در حال حاضر ایتالیا ۲۴۰ جایگاه عرضه CNG، بیش از ۳۰۰هزار خودروی CNG سوز دارد. در نیوزیلند نیز حدود ۲۵۰هزار خودرو در سال‌های اخیر CNG سوز شده‌اند و حدود ۲۵۰ جایگاه، عرضه CNG در این کشور را بر عهده دارند. آرژانتین نیز در چند ساله اخیر برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای استفاده CNG طرح‌ریزی کرده و در حال حاضر ۷۰۰هزار خودروی CNG سوز دارد. سومین مورد اینکه باک‌های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و با رعایت بالاترین سطح ایمنی ساخته می‌شوند که بسیار مستحکم‌تر و امن‌تر از باک‌های بنزین خودروها هستند.
الهه باستانی : تشکر از لطف شما و جواب کامل ادمین
2 0
ممنونم ادمین جواب کامل و جامعی بود در انتها از شما به دلیل مقاله خوبتون تشکر می کنم
فرجام : بوی گاز درون خودرو؟
4 0
سلام تاکسی دارم می خوام بدونم چند وقتی هست بوی گاز داخل خودرو می یاد دلیل خاصی داره ممنونم!!
مدیریت : پاسخ
3 0
سلام از آنجایی که بنده مدیر سایت هستم و مکانیک خودرو نیستم اما در حد اطلاع می دونم که خوردوهای CNG سوز نظیر خودروهای بنزین سوز بدون بو هستند. در صورتی که در خودروهای CNG سوز بوی گاز احساس کردید، سریعا باید مدار سوخت‌رسانی را از نظر نشست احتمالی مورد بازرسی قرار دهید.
سعید : تاثیر در قدرت موتور
1 0
آیا استفاده از گاز در مقایسه با بنزین در یک خودرو در توان موتور ( گشتاور و اسب ) تفاوتی ایجاد میکند؟
عنوان :
نام شما :
ایمیل :

مقالات مشابه

  بهترین زمان تعویض دنده فروش خودرو، شاید بسیاری از ما در زمان تعویض دنده دچار مشکل شدیم یا برایمان سوال شده که بهترین زمان تعویض دنده در خودروهای گیریبکسی و دنده دستی چه زمانی است؟ برای رسیدن به جواب در ابتدا بایستی به چند نکته دقت کرد. گشتاور بالای موتور موجب سبقت گیری آسان در  بزرگ ...
  همه چیز درباره سنسور اکسیژن فروش خودرو، حسگر اکسیژن در موتورهایی با تزریق سوخت (انژکتوری)از سال 1981 در خودروها استفاده می شود و اولین سنسور اکسیژن در سال 1976 بر روی VOLVO 240  به کار رفت. حسگر کلیدی در ترکیب سوخت حلقه کنترل به حساب می آید. این حسگر در مانیفولد اگزوز نصب م ...
  دانستنی های لازم از لحظه تحویل خودرو تا گارانتی خودرو فروش خودرو، بسیاری بر این عقیده اند که شاید خرید یک خودروی صفر کیلومتر در مقایسه با یک خودروی دست دوم دغدغه کمتری دارد. اما خرید یک خودروی صفر کیلومتر هم کاملا شانسی است و ممکن است حتی پس از خرید، این خودرو هم با مشکلاتی شبیه خرید یک خ ...
  دانستنی های انواع لاستیک خودرو و هرآنچه باید دانست فروش خودرو، تایر یا همان لاستیک خودمان پوششی برای قلب دوم خودرو شما نقش بسیار مهمی در هر وسیله نقلیه دارد،از دوچرخه گرفته تا هواپیما . این قطعه که پای خودرو یا همان رینگ را روکش می کند ، در حقیقت تنها بخش از وسیله نقلیه است که ب ...
  انواع سیستم ترمز کمکی خودرو فروش خودرو: بیشتر ما وقتی در مورد یک خودرو می خواهیم صحبت کنیم به صورت عمومی اول از همه به سراغ طراحی بدنه و تجهیزات داخل اتاق و قدرت و گشتاور می رویم. طبیعتا با وجود چنین آماری تعداد بسیار اندکی هستن که قابلیت های توقف و سیستم های ترمز گیری از اهمیت بسیار با ...
  مشکلات موتور خودرو فروش خودرو:در این مقاله سعی شده تا مشکلات عمده ای که ممکن است برای موتور خودرو ایجاد شود بررسی و نسبت به برطرف کردن این مشکلات اقدام نموده تا سبب مشکلات بزرگ تر برای موتور خودرو نشود. کم کردن روغن خودرو موتور از سه طریق روغن کم میکند: 1.خرابی یکی از واشرها یا کاسه ...
  همه چیز در باره روغن خودرو در مقاله زیر سعی شده تا بسیاری از ابهاماتی که مصرف کنندگان خودرو در خصوص روغن خودرو دارند برطرف بشه اما برای این مسئله شناخت روغن خودرو لازم است در  زیر می خوانید: عوامل موثر در مدت زمان کارکرد و تعویض روغن موتور؟ چرا روغن موتور باید تعویض شود ؟ آیا سیاه ...