ورود به سایت

ایمیل
رمز عبور
کد امنیتی بالا :

تبلیغات

 فروش خودرو صفرکیلومتر 

بهترین انتخاب خودرو

مشاوره خریدی مطمئن

اخبار روز خودرو

مقالات روز خودرو

عضویت در خبرنامه

ایمیل
کد امنیتی بالا :

پلت فرم به چه معناست؟

10 / 10
از 1 کاربر
 

خودرو

پلت فرم به چه معناست؟

یکی از مهمترین مواردی که پیش از شروع فرآیند طراحی یک خودرو مد نظر مدیران ارشد دپارتمان طراحی آن برند قرار می‌‌گیرد و نقشی اساسی را در موفقیت آن مدل ایفا می‌‌کند، تصمیم‌گیری و انتخاب پایه، اساس و شالوده‌ای است که قرار است محصول جدید بر اساس آن تولید شود.

آشنایی با پیچیدگی‌ها و پیش نیاز‌های طراحی و ساخت یک خودرو

فروش خودرو، طراحی و  مهندسی بخش‌های فنی یک خودرو و انجام مراحل تست و آزمایشات دقیق به قدری پیچیده و دشوار و صد البته هزینه بر است که بیشتر شرکت‌های خودرو سازی ترجیح می‌دهند از یک پایه که قبلا در آن شرکت طراحی شده و سرمایه گذاری‌های هنگفتی روی آن صورت گرفته و توانسته محبوبیت قابل قبولی را بویژه در بخش فنی در بین مشتریان و منتقدان از آن خود کند در ساخت چندین محصول استفاده کنند.

پلت فرم به چه معناست؟

پایه و شالوده اصلی که ممکن است بر اساس آن چندین مدل خودرو تولید و ساخته شوند در اصطلاح پلت فرم نامیده می‌شود. در واقع پلت فرم مجموعه پیشرانه، جعبه دنده، شاسی و سیستم انتقال قدرت را در برمی گیرد و همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد این قسمت‌ها می‌تواند در بین چندین محصول تولیدی یک شرکت خودروساز مشترک باشند و فقط قسمت‌هایی که نیاز به ایجاد تغییرات در آنها حس می‌شود از نو، طراحی شده و یا تغییراتی اساسی در آنها صورت پذیرد.

استفاده از یک پلت فرم در تولید چندین مدل می‌تواند مزایای بسیاری را برای شرکت‌های خودروسازی داشته باشد.
نکته قابل توجه در استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک این است که استفاده از یک پلت فرم لزوما نباید در بین محصولات یک شرکت خودروسازی باشد بلکه بسیاری از شرکت‌های خودرو ساز در جهان با یکدیگر همکاری نزدیک داشته و با تعریف پروژه‌های مشترک و پیچیده از دانش و تجربیات یکدیگر نهایت بهره را می‌برند که از جمله این شرکت‌های خودروسازی می‌توان به گروه کیا-هیوندای، رنو و مرسدس، و میتسوبیشی و ... اشاره کرد.

نمونه‌هایی از استفاده پلت فرم یکسان و مشترک در چند محصول

در بین محصولات تولیدی در داخل کشور شاید بتوان دو خودرو پژو۲۰۶ و رانا را یکی از بارزترین نمونه‌های استفاده از پلت فرم مشترک دانست که عملا دارای سازه و اجزای فنی یکسان اما طراحی داخلی و خارجی متفاوتی هستند(تولید رانا بر روی پلت فرم ۲۰۶ اس دی).
علاوه براین محصولاتی نظیر پژو۴۰۵ که به یار دیرینه و پایه و اساس بسیاری از محصولات تولیدی فعلی تبدیل شده است و سمند را می‌توان نمونه دیگری از استفاده از پلت فرم‌های مشترک دانست.

از نمونه‌های دیگر پلت فرم‌های مشترک در محصولات خودروسازان جهانی می‌توان به پلت فرم  مشترک خودروهای تویوتا آریون و لکسس ES، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج، مرسدس بنز GLK   و کلاس c، ب‌ام‌و سری۳ و ایکس۳ اشاره کرد. که البته  مرسدس GLK و C را باید (همانند ب‌ام‌و سری۳ و ایکس۳) نمونه‌ای به معنای واقعی و کامل از استفاده هوشمندانه از پلت فرم مشترک دانست.

 
معرفی به دوستان :
عنوان :
نام شما :
ایمیل :

مقالات مشابه

  مقایسه فنی تندر 90 اتوماتیک با برادر بلند قدش رنو داستر فروش و تحویل به روز تندر 90 اتوماتیک در رنگ بندی متنوع با زمان تحویل به روز و فوری در فروش خودرو، مدت زیادی است که رنو با مدل تندر 90 در بازار داخلی یکه تازی می کند، رنو زمانی که رقبایش یا فشار و تحریم بازار ایران را ترک کردن رنو پافشا ...
  بررسی محصول جدید گروه بهمن آسا B50 + کاتالوگ محصول جدید گروه بهمن خودرویی که کمپانی ( FAW (FIRST AUTOMOTIVE WORK CARیکی از قطب های اصلی صنعت خودروسازی چین محسوب می شود و با تولید بیش از سه میلیون دستگاه خودرو در طول سال، همکاری گسترده ای را با خودروسازان جهانی نظیر فولکس واگن،مزدا و ...
  برلیانس H320 خودرو جدید سایپایی ها + تصاویر خودرو جدید سایپایی ها که چند وقتی هست از تولید و عرضه این پلتفرم به بازار سخن به میان اومده برلیانس اچ ۳۲۰ می باشد که از نظر طراحی بدنه تا حدی به نسل اول ب ام و سری یک شباهت ‏دارد(یا به عبارتی کپی برداری شده)،اما به جای پلت فرم دیفرانسیل عقب ...
  خودروهای مخفی یا استتار شده چیست؟ فروش خودرو، شاید بارها در مجله ها و سایت های مختلف خودروهایی که با پوشش های گاها سیاه و سفید استتار شده اند را دیده اید و شاید این شوال برایتان ایجاد شده که علت این امر چیست؟ در واقع خودروسازان در هنگام نهایی شدن خودروهای تولیدی و قبل از عرضه به بازار برا ...