ورود به سایت

ایمیل
رمز عبور
کد امنیتی بالا :

تبلیغات

 فروش خودرو صفرکیلومتر 

بهترین انتخاب خودرو

مشاوره خریدی مطمئن

اخبار روز خودرو

مقالات روز خودرو

عضویت در خبرنامه

ایمیل
کد امنیتی بالا :

واسکازین چیست ؟زمان تعویض روغن گیربکس و نشانه های نشتی آن

10 / 10
از 1 کاربر
 

خودرو

واسکازین چیست ؟زمان تعویض روغن گیربکس و نشانه های نشتی آن

به خرم گستر ساعی خوش آمدین ، جهت دریافت قیمت روز محصولات با موعد تحویل فوری و به روز در رنگ بندی های متنوع با شماره های 02166090697 و 02166090695 در تماس باشید .

کمتر دارنده خودرویی از زمان تعوض روغن موتور آگاهی ندارد و در بسیاری از موارد افراد تصور این را دارند که تنها روغن موتور خودرو نیاز به بررسی و تعویض دارد، در خودروها سیالات مهمی به غیر از روغن موتور وجود دارد از جمله اين سيالات كاربردي مي‌توان به روغن هيدروليك، روغن گيربكس يا واسكازين و روغن ترمز اشاره كرد. آيا تعويض روغن گيربكس در نرمي و بي‌صدا كاركردن گيربكس موثر است؟ چگونه مي‌توان دريافت كه اين سيالات خواص فيزيكي و شيميایي خود را از دست داده و يا اصطلاحا فاسد شده‌اند؟  با فروش خودرو همراه باشین تا به جواب سوالات خود برسید.

روغن گیربکس چیست ؟

یکی از روغن‌هایی که در خودرو مصرف می‌شود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) است. این روغن‌ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ‌دنده‌ها و متعلقات آن‌ها در برابر فشار وارده محافظت می‌کند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت‌تری کار می‌کند، اغلب از روغن دنده گیربکس قوی‌تر مي‌باشد. این روغن‌ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (گرانروی SAE) طبقه‌بندی می‌شوند. این روان‌ساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه ‌دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد.

واسکازین نیز مانند ساير روغن‌ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به‌موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزايش عمر مفيد قطعات، كاهش درجه حرارت گيربكس، كاهش سر و صدا و در نهايت بهبود عملكرد آن می‌شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوايي و کارکرد آن دارد. معمولا هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه كلاچ، واسکازین نيز تعويض مي شود. با فرض متوسط عمر سيستم كلاچ خودرو با در نظر گرفتن تركيبي از رانندگي در داخل شهر و جاده حدود 100 هزار كيلومتر كاركرد باشد، پس در هر بار تعويض ديسك و صفحه كلاچ كه با باز شدن كامل گيربكس همراه است، اين سيال نيز تعويض مي‌شود.

اين موضوع در مورد خودرو‌هاي داراي گيربكس اتوماتيك كاملا متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکس‌ها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند. تعویض دنده‌ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می‌شود. تمامی این اعمال و کنترل قسمت‌های مختلف توسط نرم‌افزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام می‌گیرد.

روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذي كه روغن از آن‌ها به بيرون نشت مي‌کند و همچنين کارکردن طولانی‌مدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن می‌شود. لذا بررسی و چک کردن آن همانند روغن موتور لازم و واجب است تاز آسیب های بیشتر جلوگیری شود.

نشانه ها و علائم تعویض و نشتی روغن گیربکس

رنگ مایع نشتی را بررسی کنید. روغن گیربکس در حالت عادی قرمز رنگ است، اما اگر زمان تعویض آن فرا رسیده باشد ممکن است به رنگ قهوه‌ای درآید. همچنین توجه داشته باشید که دیگر مایعات خودرو نظیر ضد یخ و مایع برف پاک کن نیز قرمز رنگ هستند، اما به وسیله بو و درجه غلظت این مواد، می‌توان بین آن‌ها و روغن گیربکس تمایز قائل شد.

رنگ واسکازین

در مرحله دوم لازم است که بو و غلظت مایع نشتی را مورد بررسی قرار دهید. روغن گیربکس یک مایع صاف و یکدست است که وقتی آن را لمس کنید روغنی و چرب به نظر می‌رسد و ازین جهت به روغن موتور و روغن ترمز شباهت زیادی دارد و معمولا بویی شبیه به نفت دارد. اما اگر روغن گیربکس نیاز به تعویض داشته باشد بویی شبیه به روغن سوخته خواهد داشت. نکته دیگری که باید بررسی کنید محلی است که مایع از آن نشت کرده است. روغن گیربکس معمولا از قسمت جلو و یا وسط ماشین نشت می‌کند. در واقع اگر در جایی که خودرویتان را نگه داشته‌اید مقدار زیادی مایع قرمز رنگ را درست در پایین قسمت جلو یا وسط ماشین خود دیدید به احتمال زیاد ماشین شما مشکل نشت روغن گیربکس دارد.

نکته بعدی لزوم توجهی همیشگی به نشانه ها و علایم خودرویتان است. مثلا اگر عملکرد ضعیف و کند گیربکس، احتمالا به سبب سطح پایین روغن گیربکس خودرو است که معمولا از نشتی نشات می‌گیرد. اگر گیربکس خودرو اصلا شروع به کار نمی‌کند، احتمالا روغن گیربکس تمام شده و این امر نیز ممکن است به دلیل نشتی باشد. به یاد داشته باشید که با بررسی و تعمیر و نگهداری مداوم می‌توان از نشت روغن گیربکس جلوگیری نمود، البته بسته به میزان استفاده شما از اتومبیل، روغن گیربکس معمولا هر دوسال یا هر ۳۰۰۰۰ مایل (۵۰۰۰۰ کیلومتر) باید تعویض شود.

برای جلوگیری از هزینه های زیاد که گاها با برخی از چکاپ های ساده قابل جلوگیری هستند از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری نمائید.

 
معرفی به دوستان :
احد جدی پور : واسکازین
43 9
سلام و درود بر شما عالی بود مثل همیشه
كوروش تابش : تقدير
20 4
عالي بود ممنون از اطلاعات مفيد و كارشناسانه شما
جواد : تقدیر
20 0
ممنون خیلی عالی بود
حمید : تشکر
18 1
خیلی مفید بود
مسعود : واسکازین
27 4
ممنون ماشین من به صدا افتاد گیربکس واسکازین عوض کردم خوب شد
محمد از دزفول : قدردانی
11 4
بابت اطلاعات از شما سپاسگزارم.
علی یوسفی باباد ... : عالی
10 3
نظر شما چیست ؟
امجد : عالی بود
35 3
خیلی ممنون از مطلب مفیدتون دنده م کمی سخت جا میرفت و صدای ماشینم خیلی زیاد بود مطلبتون رو خوندم گفتم شاید مال روغن واسکازین هست بردم پیش تغویض روغنی نگاش کرد و گفت مثل آب روان شده باید تعویض بشه و روغن قبلی رو کشید و روغن تازه رو ریخت بعد که استارت زدم اصلا صداش در نیومد و دنده انقد راحت جا رفت که مثل روز اول بود واینم به لطف مطلب شما بود دستتون درد نکنه
مهران : تعویض به موقع واسکازین
17 2
مطالب مفید ووارشمند بود .باتشکر
مریم : خیلی مفید بود
17 4
عالی بود ممنون
رضا : کارمند
9 5
مطلب بالا فوق‌العاده عالی و مفید بود،حقیقتامن تا حالا اینقدر اطلاعات نداشتم
حسین عسکری : تعویض روغن دنده
15 3
سلام.ماشین من ۲۰۶ هستش،صبح ها که ماشین سرد بود وقتی حرکت میکردم تا حدود یک کیلومتر دنده دو ماشینم،با هر بار جا انداختن صدای وحشتناکی میداد.بعضی ها گفتن دیسک و صفحه میخواد،ی عده هم گفتن برنجی های گیربکس خراب شدن.ولی این واسم سوال بود که چرا فقط صبح که ماشین سرده و فقط ط یکی دو کیلومتر اینجوریه.رفتم و روغن دنده رو عوض کردم.خوشبختانه نه تنها اون صدا رفع شد،بلکه ضمن حرکت صدای ماشین ب حداقل رسید.این مطلب طولانی رو گفتم که اگه ماشین ایرانی دارین،و حتی ماشینتون نو هستش،قبل از هرکاری روغن عوض کنید.چون شرکتهای داخلی از آشغالترین روغن استفاده میکنن.
مهدی : سلام دود سفید خارج از اگزوز میتونه از و ...
14 9
نظر شما چیست ؟
مدیریت : دود سفید خودرو
8 3
سلام خیر
حسین : کاربر ی
0 0
بسیار عالی بود سپاسگذار
حسین : متن
0 0
ممنون ازراهنماییتون ،ماشینم توجاده به صدادراومد فکرکردم چرچ پلس ماشینه ،وقتی مطالب تون ونظرات دوستان روخوندم رفتم واسگازین کردم خداروشکر درست شد (سپاس)
کیارش : کارمند
2 2
با سلام من ماشینم هیوندا کوپه ۲۰۰۸ هستش حدود ۱۰ روزه از نمایندگی روغن گیربکس مخصوص هیوندا گرفتم و روغن رو با دستگاه کشیدن و حدود 8 لیترو نیم عوض کردم اما از فرداش صبح که ماشین روشن کردم ماشین با مکث ۱ دقیقه حرکت میکنه و حتی دنده عقب هم به همین صورت اما وقتی ماشین گرم میشه دندها درست کار میکنن .......میشه بگید مشگل از واسکازین هست یا ایراد گیربکس داره ...اگرچه ماشین نه دود میکنه نه لرزش داره و نه صدای اضافه شده ......ممنون از کمکتون
مدیریت : روغن گیربکس
5 1
سلام، در صورتی که قبل از تعویض مشکلی نداشته بی شک ایراد می تواند از روغن گیربکس و یا حجم آن باشد که نیاز به بررسی دارد.
محمودوند : سوال درمورد واسکازین سمند
1 0
سلام‌.برای ماشین سمند واسکازین Apl Gl 5توصیه شده،اگر Gl4استفاده شود ممکنه مشکلاتی برا گیربکس پیش بیاره؟ممنون میشم راهنمایم کنید سپاس
مدیریت : واسکازین سمند
2 2
سلام، به هر حال استفاده از واسکازین توصیه شده بهترین کار می باشد اما این در کوتاه مدت خیر اما ممکن است در بلند مدت باعث ایراد در گیربکس خودرو شود
سلمان .کارمند : روغن گیربکس
2 1
عالی بود ممنون مفید بود
حسین : واسکازین دف پیکان
4 1
سلام من پیکان مدل۷۶دارم چند وقت پیش دف تویوتایی انداختم تعمیرکار یه روغن اس تی پی یا همون استوپی ریخت الان ماشین یکم جیغ میزنه و دور موتورش میره بالا میخاسم ببینم مشکل از چی میتونه باشه ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
حمید52 : سوال در مورد صدای دنده پراید
0 1
درود بر شما مطاب بالا واقعا جالب ومفید بود میخواستم بدونم پراید انژکتور اگه فقط توی دنده سه صدای زیادی بده وگاها دنده بیرون بپره میتونه از روغن گیربکس باشه در حالی واسکازین ماشین رو کمتر از یه ماه هست عوض کردم . اگه زیر ماشین قسمت جلو روغن مشاهده شود حتما باید واسکازین ماشین چک بشه یا احتمال داره از جای دیگه باشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ببخشید اگه زیاد سوال پرسیدم.
مدیریت : پاسخ
1 0
سلام، بله امکانپذیره اما دلیل اصلی می تونه از ایراد در گیربکس خودرو باشد
ارش : واسکازین
1 2
سلام من چن وقت پیش خواستم واسکازین عوض کنم ولی دربش موقع تعویض گفت شکسته و ب داخل روغن افتاده نصفش خواستم ببینم حتما باید گیربکس باز بشه یا مشکلی نداره همونجور بزارم بمونه مکانیک گفت ولش کن مشکل پیش نمیاره
عباس : گیربکس
1 3
ممنون ازراهنمایی مفیدتون
مدیریت : پاسخ
1 0
ممنون از حمایت شما
یا حق : روغن
0 0
بهرحال به موقع عوض کنید هرآنچه قیمت ها بسیار کمرشکنه
رضا : دنده کلاج خوب جا میفته دنده عقب صدا میده
0 0
سلام .ببخشید دنده یک که میخوام حرکت کنم باید پرگاز حرکت کنم کنم وگرنه ماشین خاموش میشه بعد دنده عقب میرم صدا میده ممنون میشم راهنمایی کنید
مدیریت : عدم جا رفتن دنده
0 0
سلام ضعف دیسک و صفحه می باشد.
احمد : تشکر
3 0
ممنون عالی بود
مدیریت : زمان تعویض روغن گیربکس
0 1
ممنون از همراهی شما
سجاد : بوی واسکازین در محیط داخل ماشین
0 1
سلام من دو سری میشه داخل ماشینم داخل جاده بوی واسکازین پیچید به مدت ۵دقیقه بعد قطع شد همینطور جدیدا ماشینم لرزش پیدا کرده در دور بالا خواستم ببینم مشکل میتونه از روغن دنده باشه؟
حیدری : کیفیت روغن گیربکس
0 0
با سلام، گیربکس خودرو دستی من صدا میده و و نمایندگی گفت که قبل از تعمیر و پرهیز از هزینه های بیشتر ابتدا روغن گیربکس را عوض کنم و از روغن 85w90 استفاده کنم. با این روغن گفت یه احتمال زیاد صدا رفع میشه. روغن قبلی 75w80 بود. نظر شما چیست؟ با سپاس و احترام.
مدیریت : روغن گیربکس
0 0
سلام بله می تونه به رفع صدا کمک کنه
Kingferi : گریبکس
0 0
سلام بنده یه پراید m13 دارم از گریبکس صدای ناله و زوزه میومد روغن واسکازین عوض کردم.العان به شدت کاهش شتاب و داره و بیشتر قدرت ماشین رو روشن میکنم عادی یه زره که موتور گرم میشه و راه میره ماشین گاز میخوره راه نمیره تو سر بالایی میمونه مجبورم گاز بیشتر بدم دور موتور میره بالا اما ماشین حرکت نمیکنه به زور تو کفی خورش رو به ۶۰ کیلومتر برسونه.مشگل کجاست
عنوان :
نام شما :
ایمیل :

مقالات مشابه

  روغن سوزى خودرو به چه معنى است؟ به خرم گستر ساعی خوش آمدین ، جهت دریافت قیمت روز محصولات با موعد تحویل فوری و به روز در رنگ بندی های متنوع با شماره های 02166090697 و 02166090695 در تماس باشید .فروش خودرو ،روغن سوزى معمولاً بر اثر نشت روغن رخ مى دهد كه بر اثر حرارت بخش هاى مختلف موتور يا بر ...
  اشتباهات رایج در نگهداری خودرو فروش خودرو، گمان نمی کنم کسی را بشناسید که پولش را دور بریزد، اما برخی در نگهداری خودروها به حدی بی دقت و کم اهمیت هستند که با دور ریختن پول تفاوتی ندارد، در بحث تعمیرات و نگه داری خودروها همین که بسیاری تا خودرو دیگر حرکت نکند به آن توجه نمی کنند و به نظر م ...
  10 نکته طلایی در هنگام خرید لاستیک خودرو بسیاری از اعداد و ارقامی که بر روی لاستیک خودرو درج شده است و شاید خیلی هامونم هنگام خرید لاستیک به این اعداد و ارقام توجه نکنیم در زیر به توضیح این اعداد حک شده می پردازیم و شماهم هنگام خرید لاستیک به این اعداد توجه کنید. 1- تاریخ تولید آیا می&z ...
  بهترین زمان تعویض روغن خودرو بهترین زمان تعویض روغن خودرو به توصیه اغلب سازندگان خودرو در مورد زمان و کیلومتر تعویض روغن موتور در خودروهای بنزینی با تکنولوژی روز دنیا هر 12000 هزار کیلومتر (7500 مایل)، یا هر یک سال یک بار می باشد. با این حال شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمو ...