ورود به سایت

ایمیل
رمز عبور
کد امنیتی بالا :

تبلیغات

 فروش خودرو صفرکیلومتر 

بهترین انتخاب خودرو

مشاوره خریدی مطمئن

اخبار روز خودرو

مقالات روز خودرو

عضویت در خبرنامه

ایمیل
کد امنیتی بالا :

نانو تکنولوژی چیست؟و کاربرد آن در صنعت خودرو

10 / 10
از 1 کاربر
 

خودرو

نانو تکنولوژی و کاربرد آن در صنعت خودرو

فروش خودرو، شاید بارها کلمه نانو را شنیده اید ولی امروزها این تکنولوژی به قدری فراگیر و کلی شده که در همجای صنعت روز دنیا به کار گرفته می شود، بسیاری از خودروسازان در این تکنولوژی پیش قدم شده اند همانند تویوتا با تکنولوژی جدید رنگ خای تمیز شونده یا مرسدس با رینگ های تمیز شونده، فناوری نانو تا 20 سال آینده همانند فناوری اطلاعات در 20 سال گذشته فناوری توانمندسازی خواهد بود . فناوری نانو فناوری میان بخشی است و تمام فناوری ها و بازارهای شناخته شده کنونی را تغییر داده و یا از نو تعریف خواهد کرد.فناوری های میکرو و نانو قبلا تغییراتی در صنعت خودرو ایجاد کرده اند، در خودروها میکروتراشه ها موتور را تنظیم کرده و فناوری های جدید ترمز خودرو را کنترل میکنند. ابزارهای الکترونیکی باعث احتراق کامل وتمیز موتور می شوند.

صنعت خودرو یکی از زمینه هایی است که شروع به بهره گیری از مزایای نانوکامپوزیت ها در اجزا و سیستم های مختلف کرده . این کاربردها از مبدل های کاتالیزوری برای تبدیل موثرتر محصولات جانبی احتراق به مواد بی خطر گرفتهتا پلاستیک ها و روکش های سبک وزنی را شامل می شوند که بهره سوخت و عمر خودرو را افزایش می دهند.، پیشرفت های فناوری نانو در صنعت خودرو توفان نوآوری بزرگتری را پیش بینی می کنند.

طی 10 سال طراحی و تولید خودروها ،کامیون ها و اتوبوس ها  با استفاده از فناوری نانو و فناوری های مشابه تا 60 درصد تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.توانایی دست کاری اتم ها و مولکول ها ابعاد جدیدی از صنعت خودرو را پیش روی ما قرار خواهد داد.

فناوری نانو الزامی حیاتی برای شرکت های خودرو سازی است. امروزه تعداد کمی از صنایع خودروسازی عمده در مرحله تحقیق یا استفاده اولیه از فناوری نانو قرار دارند . تا سال 2013 تمام خودروسازان و بخش اعظمی از تولید کنندگان قطعات درگیر فناوری نانو خواهند شد و تا سال 2015 محصولات و خدمات مربوط به فناوری نانو تا حدود 10 درصد از سهم کل بازار خودرو را در اختیار خواهند داشت . در تمامی این زمینه ها فناوری نانو یا در حال استفاده توسط شرکت های خودروسازی برای کسب قدرت رقابت بالاتر بوده و یا در آینده توسط این شرکت ها به کار گرفته خواهد شد.

بسیاری از کاربردهای پیشنهادی فناوری نانو مشخصات نسل بعدی خودروها را تعیین خواهند کرد.به عنوان قدرتمندترین فناوری توانمندساز استفاده از فناوری نانو موجب به دست گرفتن نقش رهبری در زمینه این فناوری خواهد شد.

*    فناوری نانو چیست؟

فناوری نانو ارتباط بسیار نزدیکی با دیگر فناوری های مقیاس مولکولی نظیر فناوری زیستی ، فناوری عصبی و فناوری اطلاعات دارد . همگرایی آنها کنترل دقیق ساخت مولکولی را موجب می شود.نانوتکنولوژی یک فناوری عام و فراگیر است که در بسیاری از فناوری های دیگر تاثیر داشته و در بعضی از آنها تحول ایجاد کرده است،برخی از این تاثیرات در زیر عنوان می شود:

1.تاثیر بر زندگی و رفاه مردم

2.تاثیر بر امنیت و رفاه اجتماعی

3.تاثیر بر حفظ محیط زیست

4.تاثیر بر تحول علومی که بر پایه ماده است.

باید توجه داشت نانو تکنولوژی رقیب سایر فناوری ها نیست بلکه مکمل آنهاست. کاربرد نانوتکنولوژی همه جا همراه با هزینه کمتر دوام بیشتر و مصرف انرژی پایین تر و... است.محصولی که با استفاده از روش نانو تکنولوژی و نانوپلیمرها تولید می شود،دارای ذراتی تا پنج هزار برابر کوچکتر از قطر یک تار مو است. نانوپلیمرهای موجود در مواد تولید شده دافع آب چربی و روغنند.

نانوتکنولوژی ما را به سمت پیشرفت در راه رسیدن به سیستم های بهتر،سریعتر، مستحکم،کوچکتر و ارزانتر سوق می دهد.نانوتکنولوژی توانمندی تولید مواد،ابزارها و سیستم های جدید با دردست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی دارد و در صدد استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر می شود .

در حال حاضر چندین شرکت در این زمینه فعالیت دارند که می توان با بهره گیری از امکانات  و توانمندی های فنی آنها امکان دفع هرگونه آلودگی و چربی و روغن را تنها با شست و شوی سطح توسط آب خالص ایجاد کرد.

محصولات این شرکت ها با الهام از گیاه نیلوفر آبی تولید شده اند. این گیاه به گونه ای شگفت انگیز با بارش قطرات باران و آب به راحتی گردو غبار و آلودگی را از سطح خود پاک می کند.همچنین این محصولات فاقد هرگونه اثرات شیمیایی بوده و مشکلات تنفسی و پوستی ایجاد نمی کنند و دارای پوشش کاملا بی رنگی هستند و نسبت به سایش و انواع پاک کننده های شیمیایی مقاومند و با ایجاد یک لایه محافظ روی سطوح مختلف از رخنه و نفوذ هر نوع آلودگی به سطح جلوگیری به عمل می آورند.

*     دامنه کاربرد نانوتکنولوژی 

فناوری نانو علاوه بر کاربردهای بسیار زیادی که در صنایع مختلف دارد در صنعت خودرو نیز مورد توجه قرار گرفته است و از آن جمله در مواد و پوشش های مورد استفاده در بدنه خودرو نیز کاربرد دارد. یکی از شناخته شده ترین مزیت های فناوری نانو در صنعت خودروسازی امروز "اثر نیلوفری" است که سطوح "خود تمیز شونده" را تولید می کند . به سبب ساختار بسیار صاف و یکنواخت سطح گل نیلوفر قطرات آب و گردو غبار از روی گلبرگ ها می لغزند و این عمل در شرایطی اتفاق می افتد  که اثری از آنها روی گل باقی نمی ماند. دانشمندان با الهام از این فرایند سطوح خودرو را در مقیاس نانو دارای ساختار بسیار صاف و صیقلی می کنند تا ذرات آلودگی و همچنین آب روی آنها باقی نماند .

ساختار نانویی این سطوح از جمع شدن ذرات آلودگی و همچنین قطرات بسیار ریز آب نیز جلوگیری می کند. بعلاوه این روزها پوشش نانویی جدیدی در حال تولید است  که با اضافه کردن آن به سطح شیشه خودرو فرورفتگی های بسیار ریز سطح شیشه را پر کرده و سطح صاف و بدون پستی و بلندی ایجاد می کند و در نتیجه قطرات ریز آب و گردو غبار روی شیشه باقی نمی ماند بنابراین موجب افزایش دید راننده استهلاک کمتر برف پاک کن ها و نیاز کمتر به شستشوی شیشه و همچنین بهبود دید در شب و در نتیجه کاهش انعکاس مضر نور می شود.

خودروی حفاظت شده با این محلول نانو حتی اگر هم کثیف شده باشد در چند دقیقه بدون هیچ مواد شستنی دیگری فقط با آب کاملا پاک می شود.با استفاده از اسپری های نانوتکنولوژی با توجه به هزینه بسیار کم آنها در تزئینات داخلی و سطوح خارجی بدنه خودرو فواید زیادی را به دنبال دارد.

به عنوان نمونه یکی از محصولات تولید شده خارجی محافظ نامرئی برای شیشه خودرو است که قطرات باران را دفع و از چسبیدن برف ویخ و حشرات و دوده به شیشه خودرو جلوگیری کرده و در برابر سایش نیز بسیار مقاوم است.

در شیشه هایی که از این روکش محافظتی استفاده شده است دید راننده در شب بارانی به میزان 34 درصد افزایش یافته و باعث می شود راننده حدود یک ثانیه زمان بیشتری برای عکس العمل در اختیار داشته باشد .

این لایه شامل نانوپودرهای اضافه شده به پوشش است که باعث بهبود عملکرد و افزایش دوام آن تا یک سال می شود. نانوذرات به درون نا همواری ها و سوراخ های سطح نفوذ کرده و سطحی هموار و شفاف ایجاد می کنند. هر لایه از این محصول 45 فوت مربع را می پوشاند.

با توجه به گسترش و پیشرفت روزافزون فناوری های نوینانتظار می رود فناوری نانو نیز در آینده ای نزدیک کاربردهای عمومی بیشتری پیدا کرده و با قیمت ارزانتردر دسترس عموم مردم قرار گیرد تا علاوه بر صنایع جامعه نیز بتواند مستقیما از منافع آن بهره مند شود.

 
معرفی به دوستان :
عنوان :
نام شما :
ایمیل :

مقالات مشابه

  تکنولوژی استاپ استارت در خودرو این فناوری در حال حاضر در شمار اندکی از خودروها بکار گرفته شده اما دیری نخواهد پایید که استفاده از آن فراگیر شود. در حال حاضر توصیه‌ای که به رانندگان برای صرفه جویی در مصرف بنزین می‌شود خاموش کردن موتور در صورت توقف بیش از یک دقیقه است. فروش خودرو ...
  اکتان چیست؟رابطه اکتان و بنزین چیست؟ خودرو,فروش خودرو:تو این مقاله سعی داریم بنزین و عدد اکتان اون رو موشکافی کنیم همچنین به این سوال پاسخ بدیم ایا زدن بنزین سوپر الزامی هست؟ فرق بین بنزین سوپر با معمولی چیه و...؟؟؟ که در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.در موتور های ۴ زمانه چهار ...