ورود به سایت

ایمیل
رمز عبور
کد امنیتی بالا :

تبلیغات

 فروش خودرو صفرکیلومتر 

بهترین انتخاب خودرو

مشاوره خریدی مطمئن

اخبار روز خودرو

مقالات روز خودرو

عضویت در خبرنامه

ایمیل
کد امنیتی بالا :

بررسی برلیانس V5 خودرو کم استقبال سایپا

10 / 10
از 2 کاربر
 

خودرو

بررسی برلیانس V5 خودرو کم استقبال سایپا

در سال های تحریم بود که خودروسازان به دنبال شرکای جدید خود در دنیای خودروسازی بودند، بعد از رهایی خودروسازانی همانند پژو برای ایران خودرویی ها و نیسان برای پارس خودرویی ها، خودروسازان داخلی شریک جدیدی برای خود انتخاب کردند.

شرکایی که نه نام و نه آوازه ای در دنیای خودروسازی و فروش خودرو داشتند، چشم بادامی هایی که صنعت خودروسازی آنها شاید عمری کوتاه دارد. چینی ها و اینبار شرکت برلیانس و چانگان شریک جاده مخصوصی ها شدن و مردم واکنش‌های متفاوت و ناامید کننده‌ای نسبت به تولید و مونتاژ خودروهای چینی در ایران نشان می‌دادند. مسئولان سایپا با بی‌توجهی به شرایط موجود، بر تولید و عرضه خودروهای چینی به دلیل تنوع بخشیدن به بازار و عرضه خودروهایی با آپشن‌های بیشتر تاکید می‌کردند.

از طرفی دیگر نام و آوازه کمپانی برلیانس چیزی نبود که مسئولان سایپا را نسبت به همکاری با این کمپانی چینی مردد سازد؛ زیرا این کمپانی چینی، که از سال ۱۹۹۱ میلادی به تولید مینی‌بوس می‌پرداخت؛ با قراردادهایی که با کمپانی‌های مشهور و قدرتمندی همچون BMW، میتسوبیشی، پورشه، تویوتا، پینین‌فارینا و ایتال‌دیزاین به امضاء رسانید؛ تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین شد. این کمپانی در سال ۲۰۰۹ با فروش ۱۵۰ هزار دستگاه از محصولاتش، عنوان هشتمین خودروساز بزرگ چینی را مال خود کرد. روند رو به رشد برلیانس ادامه پیدا کرد و این کمپانی در سال ۲۰۱۳ تبدیل به ششمین خودروساز بزرگ چین شد!

همین آمارها و ارقام عجیب و غریب و نام‌هایی مانند BMW، راه را برای حضور برلیانس در ایران هموار کرد و همان‌ طور که اشاره شد؛ ورود برلیانس به شرکت سایپا با تولید چانگان CS35 همزمان شد و از بخت بد برلیانس ظاهرا تولید و عرضه آن بیشتر به مذاق سایپا خوش آمده و کمتر به تولید شاسی‌‍بلند برلیانس توجه می‌کردند که همین موضوع عاملی شد که امروزه شاهد تولید V5 نباشیم و خبری از قیمت‌گذاری‌های جدید و  شرایط فروش آن نباشد! البته برادران سری H خودروی V5 در شرکت پارس خودرو با اقبال و استقبال خوبی مواجه شدند و این شرکت تاکنون حاضر به توقف روند تولید آنها نشده است.

برلیانس V5 با رقیبان سرسخت و وطنی خود به رقابت پرداخت و با وجود مشخصات و عملکرد قابل قبول، توان رقابت با آنها را نداشته و تبدیل به یک پروژه شکست خورده شد. در ادامه نگاهی به برلیانس V5 داشته و به بررسی مختصر این خودروی بدشانس خواهیم پرداخت.

تاریخچه خودرو برلیانس V5

برلیانس V5 در کارخانه‌جات کمپانی برلیانس در شهر شن‌یانگ، واقع در استان لیائونینگ چین ساخته شده است. این خودرو بر اساس پلت‌فرم سدان H530 ساخته شده و باید آن را محصول همکاری مشترک برلیانس و کمپانی BMW دانست.

برلیانس V5 برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ و در جریان نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد و در طول یک سال؛ یعنی در سال ۲۰۱۲، به رکود فروش ۳۶۳۹۱ هزار دستگاه دست یافت. در سال ۲۰۱۳ نیز ۴۷۹۳۶ دستگاه از آن تولید شد؛ اما در سال ۲۰۱۴ آمار تولیدش با کاهش مواجه شده و به ۳۲۷۸۲ هزار دستگاه رسید.

طراحی برلیانس V5

همکاری مشترک برلیانس و کمپانی BMW باعث شده است که تقریبا تمام محصولات این کمپانی چینی شبیه(کپی برداری به سبک چینی) به خودروهای BMW باشند. برلیانس V5 نیز از این قاعده مستثنا نبوده و برای ساخت آن از طراحی BMW X1 استفاده شده است؛ لذا به هیچ عنوان نمی‌توان منکر زیبایی‌های بصری برلیانس V5 شد و باید به تحسین طراحان چینی و آلمانی‌اش پرداخت.

برلیانس V5 طول و عرضی معادل  ۴۴۰۵ و ۱۸۰۰ میلی‌متر داشته و تقریبا هم اندازه BMW X1 و کمی طویل‌تر از رنو داستر فرانسوی است. همچنین برلیانس V5 وزنی معادل ۱۴۱۵ کیلوگرم داشته و از رینگ‌هایی ۱۷ اینچی؛ با شکل و شمایلی شبیه به رینگ‌های جک اس ۵ استفاده می‌کند.

مشخصات فنی برلیانس V5

شرکت سایپا برلیانس V5 را با موتور ۱.۶ لیتری و ۴A92A میتسوبیشی به تولید می‌رساند. این موتور ۱۶ سوپاپی و ۴ سیلندری، خطی بوده و قدرتی معادل ۱۰۹ اسب‌بخار و گشتاوری ۱۱۵ نیوتن‌متر را تولید می‌کند و برای انتقال قدرت خود به چرخ‌های جلو از یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. سیستم تعلیق جلو و عقب آن از نوع مک فرسون و Twist Beam بوده و ترمزهای جلوی برلیانس V5 از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقبش از نوع دیسکی معمولی هستند. همچنین برلیانس V5 باکی با گنجایش ۵۵ لیتر داشته و در هر صد کیلومتر پیمایش حدود ۶.۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند و از استاندارد یورو ۴ برخوردار است.

امکانات و ایمنی برلیانس V5

برلیانس V5 از نظر امکانات و سطح ایمنی در جایگاه خوبی قرار دارد. این خودرو از نظر ایمنی مجهز به امکاناتی مانند شش کیسه هوا، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS ،EBD ،BA و TCS EBD، قفل شدن اتوماتیک درب‌ها در سرعت بالا، سیستم ضد سرقت، هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، کمربندهای پیش کشنده، باز شدن اتوماتیک درب‌ها به هنگام تصادف و... است.

همچنین امکانات رفاهی متعددی همانند گرمکن آینه‌های جانبی، سانروف، شیشه‌های برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان الکتریکی، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و ۸ بلندگو و ... در داخل برلیانس V5 موجود است.

جمع بندی نهایی

برلیانس V5 امکانات و ویژگی‌های خوب و متمایز کننده‌ای داشته به لطف کپی برداری از آلمانی ها می باشد و شاید در صورت انتخاب پیشرانه‌ای قوی‌تر و قیمت‌گذاری مناسب‌تر در بازه 60 میلیون می توانست شاهد عرضه و تولید انبوه آن بودیم. این خودرو علی‌رغم امکانات و تجهیزات مناسب؛ توان رقابت با خودروهایی همانند؛ جک اس ۵ و تیگو ۵ را ندارد و خریداران قطعا خودروهایی با پیشرانه و خدمات بهتر را انتخاب خواهند کرد.

این خودرو در ابتدا با قیمتی نزدیک به 91 میلیون تومان عرضه شد و پس از چندی شاهد افزایش قیمتش تا 100 میلیون تومان بودیم ولی هم اکنون در مدل های 94 در بهترین حالت حدود 80 میلیون تومان به فروش میرسد که برای چنین خودرویی بسیار گران است.

 

 
معرفی به دوستان :
عنوان :
نام شما :
ایمیل :

مقالات مشابه

  بررسی رنو رنو کولئوس 2017 خودرو آینده بازار ایران خودروساز فرانسوی رنو گویا دست به خانه تکانی زده و با طراحی چشمگیر و دلنواز به رقابت با خودروسازان آسیایی و اروپایی وارد شده است، چندی پیش و در جریان تحویل نخستین دستگاه رنو تلیسمان به مشتریان، جمشید حسینی، مدیرعامل نگین خودرو در گفتگویی کو ...
  بررسی تویوتا کرولا 2017 ژاپنی ها را می توان قدرتمندترین خودروساز آسیایی دانست، خودروسازی که بارها به عنوان پرفروش ترین خودروساز جهان در جدال با قدرت های اروپایی موفق شده است. تویوتا را می توان معروف ترین و شناخته شده ترین برند آسیا و حتی جهان دانست چرا که خودرو هایش جزء 10 خودروی پر فروش ...
  بررسی رنو کپچر + تصاویر رنو با قدمت چند ساله در ایران از رنو 5 تا رنو 21 خاطره ساز برای ایرانیان بوده است، چند وقتی است که ایران خودرو واردات رنو کپچر را آغاز کرده. رنو با بازنگری در طراحی خای خود جان تازه ای به برند فرانسوی خود داده است یکی از دلایل آن را می توان به همکاری با غول ژاپنی ن ...
  بررسی برلیانس 320  فروش خودرو ، برلیانس H320 یکی از جوان پسند ترین هاچ بک های کشورمان میباشد که طراحی اسپرت و در عین حال ظریفی را دارا میباشد و در کلاس خود جزء با کیفیت ترین خودرو ها به شمار میرود . برلیانس H320 ماشینی است که طراحی و شخصیت مستقلی را دارد البته طراحان برلیان ...
  بررسی برترین خودرو چینی در رنج 80 میلیون + تصاویر خودرو تازه وارد ایران خودرویی ها محصول شرکت دانگ فنگ چین که به تازگی وارد سبد محصولات فروش خودرو ایران خودرو گردیده است، هایما در دو کلاس دستی و اتومات به بازار عرضه می گردد با توجه به تب بالای خودروهای کراس اوور در بین مردم نیاز به بررسی ...
بررسی پژو پارس LX پرفروش ترین محصول ایران خودرو شاید پژو را بتوان موفق ترین خودرو تولیدی از دید فروش خودرو در میان خودروهای داخلی دانست، خودرویی که با گذشت چندین دهه از حضورش همچنان پیشتاز بازار خودروهای داخلی است. اگرچه افت کیفیت خودروهای تولیدی در سال های اخیر موجب نارضایتی از این محصول پرفروش ...
  بررسی و تجربه سواری هایما S7 + تصاویر فروش خودرو، تب خودروهای شاسی بلند در ایران داغ داغ است، واقعیت این است که واردکنندگان خودرو و خودروسازان ایرانی به این مساله پی برده و تلاش‌شان را روی این کلاس خودرویی، یعنی شاسی‌بلندها متمرکز کرده‌اند. بدیهی است که با قیمت‌های پای ...
  بررسی MG GS نخستین شاسی بلند MG + تصاویر و فیلم فروش خودرو به نقل از عصر خودرو، جدیدترین محصول کمپانی بنام بریتانیایی MG و اولین شاسی‌بلند این برند است.GS یک کراس‌اوور با طراحی سنت‌شکنانه، آپشن‌های متنوع و کامل، دودیفرانسیل فعال و چندین مزیت است که وقتی با پیشرانه ۲ لی ...
  بررسی تندر پیکاپ یا وانت ال نود + تصاویر خودرو جدی ایران خودرویی ها که محصول مشترک آنها با شرکای قدیمی خودرو رنو فرانسه می باشد، رنو در ایران دارای سابقه خوبی چه در بین مصرف کنندگان و چه خودروسازان است با وجود تحریم های بین المللی آها ایران را ترک نکردند و با وجود کاهش تولید اما نه قطع فر ...