ورود به سایت

ایمیل
رمز عبور
کد امنیتی بالا :

تبلیغات

 فروش خودرو صفرکیلومتر 

بهترین انتخاب خودرو

مشاوره خریدی مطمئن

اخبار روز خودرو

مقالات روز خودرو

عضویت در خبرنامه

ایمیل
کد امنیتی بالا :

عاقبت قيمت گذاري خودرو؟

7 / 10
از 2 کاربر

عاقبت قيمت گذاري خودرو؟

 

شورای رقابت چهارشنبه دو هفته پیش و پس از تاخیر و کش و قوس‌های فراوان، فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را اعلام کرد و با استناد به آن، از افزایش قیمت 3.49 تا 6.9 درصدی خودروهای داخلی خبر داد، اما به فاصله کمی، خودروسازان اعلام کردند قیمت‌های جدید را قبول نداشته و خودشان نسبت به تعیین قیمت (متناسب با فرمول اعلامی)، اقدام خواهند کرد.
در واقع آنچه محل اختلاف‌نظر خودروسازان و شورای رقابت شده بود، به قیمت پایه خودروها مربوط می‌شد، چه آنکه شورا نرخ‌های پایین‌تری را نسبت به قیمت‌های موردنظر خودروسازان در نظر گرفت و این موضوع اعتراض خودروسازان را به همراه داشت. خودروسازان تا جایی به قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت معترض بودند که اعلام کردند زیر بار دستورالعمل شورا نخواهند رفت و شورا باید قیمت‌ها را اصلاح کند. 
این در حالی بود که شورای رقابت، قیمت فروش خودرو پایه خودروها را کمتر از آنچه مدنظر خودروسازان قرار داشت، در نظر گرفته بود و از همین رو قیمت نهایی نیز کمتر از حد انتظار آبی و نارنجی‌های جاده مخصوص از آب درآمد.
به گفته مسوولان شورای رقابت، قیمت‌های اعلامی از سوی این شورا، مربوط به نرخ پایه و بدون آپشن و بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده است، چه آنکه با افزودن این هزینه‌ها به نرخ‌های اعلامی، قیمت خودروهای داخلی به بیش از آنچه مدنظر شورای رقابت است، خواهدرسید، به‌خصوص در مورد خودرویی مانند پژو 206.
در واقع اگر خودروسازان حالا بخواهند نرخ‌های موردنظر خود را به‌عنوان قیمت پایه لحاظ و بهای آپشن‌ها را نیز به آنها بیفزایند، قیمت جدید برخی خودروها بیش از قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت خواهد بود. به عنوان مثال خودرویی مثل پژو405 مدل SLX از نظر شورای رقابت 24 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد، اما اگر ایران‌خودرو بخواهد نرخ جدید این محصول را تعیین کند، 405 با قیمتی حدود 30 میلیون و 900 هزار تومان به دست مشتریان خواهد رسید. این خودرو هم‌اکنون 29 میلیون تومان در نمایندگی‌ها قیمت دارد؛ بنابراین ایران‌خودرو این نرخ را به‌عنوان قیمت پایه لحاظ می‌کند و با احتساب 6.09 درصد افزایشی که شورای رقابت برایش در نظر گرفته، قیمت جدید آن حدود 30 میلیون و 900 هزار تومان (نزدیک به 6میلیون تومان گران‌تر از قیمت اعلامی شورای رقابت)، خواهد بود.
در واقع قیمت جدید خودروهای داخلی را باید با احتساب هزینه‌هایی مانند یورو4 و ایربگ و مالیات بر ارزش افزوده محاسبه کرد. بنابر محاسبات اناجم شده، قیمت خودرویی مانند سمند مدل ال ایکس برابر می‌شود با 30 میلیون و 800 هزار تومان.
همچنین بر اساس محاسبات انجام شده، رانا و پژو پارس جدید نیز به ترتیب قیمتی برابر 32 و 32 میلیون و 500 هزار تومان خواهند داشت و پراید و تیبا نیز همان قیمت‌های قبلی؛ یعنی 20میلیون و 400 هزار تومان و 16میلیون و 100هزار تومان خواهد بود.
در این شرایط اما ابهام‌برانگیزترین بخش ماجرای قیمت‌گذاری خودرو، اعلام نشدن نرخ نهایی پژو 206 است، به نحوی که اگرچه حدود دو هفته از اعلام فرمول جدید شورای رقابت می‌گذرد، اما قیمت پژو 206 همچنان نامشخص باقی مانده است. 
از آن سو معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز روز گذشته اعلام کرد که قیمت 206 هنوز به آنها ابلاغ نشده و طبعا تا این اتفاق رخ ندهد، قیمت جدیدی برای این خودرو در نظر گرفته نخواهد شد.
به گزارش دنیای اقتصاد، اما آن‌طور که رضا شیوا رئیس شورای رقابت می‌گوید، دلیل تاخیر ایجاد شده در قیمت پژو 206 اعتراض خودروسازان به قیمت‌های اعلام‌شده از سوی شورا بوده است.
وی تاکید می‌کند: ما در حال بررسی اعتراض خودروسازان هستیم؛ زیرا به هر حال نمی‌خواهیم دیکتاتوری راه بیندازیم، اما قیمت پایه در فرمول شورای رقابت که بر اساس قیمت‌های خرداد 92 است به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد. 
شیوا در حالی از ثابت بودن قیمت‌های پایه سال 92 می‌گوید که این قیمت‌ها از قیمت فعلی کارخانه چند میلیون تومان پایین‌تر است. او در توضیح این مطلب می‌گوید: قیمت‌هایی که ما اعلام کرده‌ایم قیمت مصرف‌کننده نیست، بلکه قیمت کارخانه است؛ یعنی خودروسازان با اضافه کردن هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، آپشن‌هایی مانند ایربگ و استاندارد یورو4 و دیگر هزینه‌های جاری برای شماره‌گذاری، خودرو را با قیمت مصرف‌کننده به بازار عرضه می‌کنند. 
به این ترتیب با توجه به گفته‌های رئیس شورای رقابت و همچنین با نظر به هزینه‌های رسمی که شماره‌گذاری و نصب آپشن روی یک خودرو به همراه دارد، می‌توان به قیمتی نسبی برای پژو 206 تیپ 5 و V8 دست یافت. قیمت پایه تیپ 5 در فرمول فعلی 26 میلیون و 100 هزار تومان است که با احتساب افزایش قیمت شورای رقابت به 28 میلیون و 200 هزار تومان می‌رسد، رقمی که خودروسازان به آن اعترض دارند. 
این قیمت پایه در حالی به گفته رئیس شورای رقابت قیمت «کارخانه‌ای» این محصول به حساب می‌آید که قیمت «مصرف‌کننده» آن با توجه به قیمت فعلی این محصول در کارخانه و احتساب هزینه‌های جاری چیزی حدود
35 میلیون و 700 هزار تومان پیش‌بینی می‌شود. این خودرو که با استاندارد یورو4 عرضه می‌شود، در حال حاضر در کارخانه قیمتی برابر با 35 میلیون و 400 هزار تومان دارد. 
محصول دیگر خانواده 206، یعنی V8 نیز درحالی در فرمول شورای رقابت بر اساس قیمت پایه خرداد 92 و افزایش قیمت اعمال شده به 28 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است که در حال حاضر در کارخانه قیمتی برابر با 35 میلیون و 900 هزار تومان دارد. با توجه به گفته‌های رئیس شورای رقابت و احتساب هزینه‌های جاری یک خودرو، قیمت «مصرف‌کننده» این خودرو نیز بر اساس قیمت پایه خرداد 92 چیزی حدود 36 میلیون و 800 هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

 


عنوان :
نام شما :
ایمیل :

اخبار مشابه

قیمت خودرو بر سر دوراهی افزایش؟ خودرو,فروش خودرو:احتمال افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالی است که برخی افراد مرتبط با خودروسازان اعلام کرده‌اند که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تمایلی به افزایش قیمت‌ها ندارند و امیدوارند دولت با راهکارهای حمایتی زمینه تثبیت قیمت‌ها را فراهم کنند. در ج ...
فرمول قیمت گذاری خودرو نهایی  شد/افزایش قیمت اجتناب ناپذیر؟ خودرو,فروش خودرو:رییس شورای رقابت اعلام کرد: فرمول قیمت‌گذاری خودرویی این شورا هفته پیش نهایی شده اما با توجه به اظهارات دکتر نوبخت اعلام نشده است. رضا شیوا اظهار کرد:‌ در جلسه هفته گذشته شورای رقابت اصلاحیه فرمول قیمت گذار ...
استارت افزایش قیمت برای سمند،تیبا،پژو،پراید خودرو,فروش خودرو:مکانیزم قیمت‌گذاری برای 4 محصول پرفروش پراید، تیبا، ‌سمند و پژو تعیین شده و هنوز شورای رقابت به موضع قیمت‌گذاری خودروهای خارجی ورود نکرده است.  علی مددی اظهار کرد: مکانیزم قیمت‌گذاری برای 4 محصول پرفروش پراید، تی ...
افزايش رسمي قيمت خودرو از ٣.٧ دهم تا ٦.٩ دهم رضا شیوا با اعلام قیمت های جدید خودرو و افزایش 3.7 تا 6.9 درصدی برخی انواع آن گفت: با دستورالعمل جدید، قیمت انواع خودروهای تولید داخل بین 3.7 دهم درصد تا 6.9 دهم درصد افزایش می یابد. رئیس شورای رقابت اظهارداشت: براساس تصمیم امروز شورای رقابت قیمت انواع ...
إبلاغ قيمت جديد محصولات ايران خودرو تا ٣ روز آينده یکه زارع درباره مصوبه شورای رقابت مبنی بر فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو و اعلام قیمت‌ها براساس این فرمول با بیان اینکه در بحث قیمت‌گذاری خودرو تابع مصوبات شورای رقابت هستیم، گفت: تاکنون ایران خودرو براساس مصوبات شورای رقابت عمل کرده و ...
قیمت جدید پژو 206 تعیین شد در نرخ‌گذاری اخیر تعدادی از محصولات ایران‌خودرو، سایپا و مدیران خودرو از سوی شورای رقابت، قیمت‌ها حدودا بین چهار تا هفت درصد افزایش و این در حالی بود که قیمت پژو206 حدود 20درصد کاهش یافته بود. همین موضوع اعتراض ایران‌خودرو را در پی داشت و در نهایت ...
قيمت جديد پرايد و تيبا ؟ براساس فرمول قیمت گذاری شورای رقابت قیمت احتمالی فروش خودرو پراید 131 مجهز به کیسه هوا و با استاندارد ‌آلایندگی یورو 4 معادل 20 میلیون و 132 هزار تومان خواهد بود. همچنین براساس این فرمول احتمالا قیمت جدید خودروی تیبا با استاندارد‌ آلایندگی یورو 4 و مجهز به کیسه ه ...